Featured item: Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist

/root/hook/featured-item/block[@lang=$lang]/name

Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
Rupert Marques is niet alleen natuuronderwijzer en beoefenaar van vipassana, maar ook natuuractivist. Met het organiseren van de Wildcamp Retreat combineert hij deze drie bezigheden. Waarom doet hij en dat en hoe gaan boeddhisme en ecologie samen? René van der Stok ging mee op kamp en interviewde Marques. Lees meer »

Zojuist verschenen: Een kleine meditatiegids

  • 02-05-2018

Deze week verschijnt bij uitgeverij Polis 'Een kleine meditatiegids' van schrijver, therapeut en zenboeddhist Tom Hannes. Al twintig jaar is meditatie een belangrijk aspect van zijn leven. Dat terwijl hij er naar eigen zeggen niet bepaald voor in de wieg is gelegd. Uit dankbaarheid voor de impact van deze jarenlange beoefening op zijn leven, schreef Hannes deze beknopte handleiding. Bodhitv neemt alvast een kleine voorproef. 

Zorg dragen voor optimale omstandigheden (geen volmaakte dus)

Volmaakte omstandigheden voor meditatie bestaan niet. We leven nu eenmaal op een planeet waarop perfectie niet te vinden is. Mediteren doe je altijd hier, wat de beperkingen van deze plaats ook zijn. Je doet het altijd nu, wat de uitdagingen van dit moment ook zijn. En je doet het altijd zelf, ook als je niet in topvorm bent. Wie wacht op de perfecte plaats, het gepaste moment of de juiste innerlijke toestand, zal er nooit toe komen. Toch is het goed om, zodra je besloten hebt om te mediteren, optimaal zorg te dragen voor de omstandigheden.

Uitwendige omstandigheden

Kies een rustige kamer. Niet te warm, niet te koud. Licht genoeg zodat je niet in slaap dommelt, maar niet zo licht dat je er onrustig van wordt. Kies een moment waarop je wakker genoeg bent en waarop je huisgenoten je met rust kunnen laten.

Lichaamshouding

Neem de tijd om de best mogelijke houding te vinden. Dat is een lichaamshouding waarin je de hele duur van de meditatie kunt stilzitten. Verroer geen vin. De lotushou­ ding is een klassieker (zie p. 99), maar als je die niet aan­ kunt, kies je een andere houding. Mediteren kan op een zitkussen, een zitbankje of stoel, of zelfs liggend. Hoe dan ook, je houding is bij voorkeur stabiel en geaard, open, ontspannen én recht. Een houding die rust, be­ schikbaarheid en alertheid mogelijk maakt. Zodra je er een gekozen hebt, aanvaard je ze in al haar onvolmaakt­ heid en stop je met zoeken.

Gedachten en emoties

Een bewegingloos lichaam garandeert nog geen rustige geest. Zodra je stilzit, merk je des te meer hoezeer je geest aan het draven is. Neem in het begin van de sessie daarom even nota van je gedachten en je gevoelens zoals ze zijn. Neem je voor om je niet op sleeptouw te laten nemen tij­ dens de meditatie. Alle unfinished business, alle obsessies, alle zorgen, alle taken die nog op je wachten, krijgen de boodschap: nu even niet. Meditatie is in grote mate de kracht van het ‘nu niet’. Je hoeft helemaal niet gedachte­ of emotieloos te zijn. Je moet wel in staat zijn om niet helemaal meegezogen te worden door wat er op dit moment door je geest of lichaam schiet.

Ademhaling

Er bestaan heel veel ademhalingsoefeningen. Die kunnen zinnig zijn, maar in dit boekje staat er geen enkele. Hier dient de ademhaling enkel en alleen als een soort van basiskamp, als een plek waar je elk moment naar kunt terugkeren. In het begin van een sessie kun je een aantal keer dieper in­ en uitademen, bij wijze van voorbereidende stretch. Nadien laat je de controle los. Als de ademhaling traag is, is ze traag. Als ze snel is, is ze snel. Diep is diep. Oppervlakkig is oppervlakkig. Eerder dan je ademhaling te corrigeren, oefen je je vermogen om er met je aandacht bij te blijven zonder in te grijpen. Ook deze niet­-ingrijpende aandacht is een fundament om te kunnen mediteren.

Een kleine meditatiegids 
Tom Hannes
Uitgeverij Polis 
ISBN: 978-94-6310-352-7
€ 15,00


Over meditatie wordt vaak zo wollig gesproken dat je je afvraagt of er nog wel echt iets mee bedoeld wordt. Maar wat betekent het echt? Hoe doe je het? En wat kan het met je doen? In Een kleine meditatiegids worden enkele basispunten van meditatie zo helder en scherp mogelijk neergezet. In de eerste plaats is het een handleiding. Drie korte hoofdstukken geven een praktische beschrijving van drie eenvoudige meditatievormen uit de boeddhistische traditie waarmee je zelf meteen aan de slag kunt. De drie meditatiehandleidingen worden telkens gevolgd door wat achtergrondinformatie. Het zijn verdiepende teksten waarin Tom Hannes veelvoorkomende misverstanden en valkuilen beschrijft.