Login

Boeddhist, gynaecoloog, politica: de matroesjka Petra De Sutter

$article/block[@lang=$lang]/name

Boeddhist, gynaecoloog, politica: de matroesjka Petra De Sutter
28 jaar geleden rolde Petra de Sutter ‘een beetje per ongeluk’ de gynaecologie in, om op te klimmen tot afdelingshoofd bij het UZ Gent. Als een soort matroesjkapoppetje is ze daarnaast ook hoogleraar, politica, transvrouw én boeddhist.

Boeddhist, gynaecoloog, politica: de matroesjka Petra De Sutter

Loes Liemburg
Loes   Liemburg

Het Brusselse kantoor van Petra De Sutter is leeg. Of is het boeddhistisch minimalisme? Er staat een map ‘Senaat’, een map ‘Draagmoederschap’. Aan de muur posters van puppies, de ILGA European Rainbow Map, een flyer voor de klimaatmars. Haar kantoor is een dwarsdoorsnede van haar vele passies, die alleen haar uitbundige persoonlijkheid verhult. 

Petra De Sutter (1963) heeft aan een half woord genoeg. Opgewekt steekt ze van wal, ook al heeft ze het razend druk, liepen al haar afspraken vandaag uit en heeft ze zich vanmorgen verslapen. 28 jaar geleden rolde ze ‘een beetje per ongeluk’ de gynaecologie in, om op te klimmen tot afdelingshoofd bij het UZ Gent. Als een soort matroesjkapoppetje is ze daarnaast ook hoogleraar, politica, transvrouw én boeddhist.

Petra de Sutter

Je bent Senator (Eerste Kamerlid, LL) voor Groen en zit in de Raad van Europa. Hoe ben je van gynaecoloog opeens politicus geworden?
De voortplantingsgeneeskunde is het mooiste beroep ter wereld, maar ik had behoefte aan een groter maatschappelijk engagement. Niet dat ik patiëntenzorg maar niks vind! Patiënten en onderzoek, dat is mijn eerste roeping. Maar toch: individueel lijden is één zaak, maar een aantal publieke zaken moet ook verbeteren.

Voortplanting draait ook om reproductieve rechten, en dat hangt helemaal samen met mensenrechten, met gendergelijkheid en LGBT-rechten. Zo komen nu alle werelden voor mij samen.

Waar houd je je zoal mee bezig in de politiek?
Recentelijk heb ik een dossier gemaakt over de kwestie van het draagmoederschap, want daar is nog geen wetgeving over in België. Dat dossier ligt nu in het parlement. Ook voor de Raad van Europa heb ik een rapport over het draagmoederschap geschreven. Ik vind dat we commercieel draagmoederschap moeten verbieden, want dat werkt uitbuiting in de hand. Maar altruïstisch draagmoederschap door een zus of goede vriendin moet wél kunnen (in Nederland is dat al wettelijk toegestaan, LL).

In de Raad van Europa heeft dit standpunt tot veel beroering geleid, vooral in conservatief-religieuze en radicaal-feministische hoek. Zij vinden dat draagmoederschap in alle situaties verboden moet zijn, dat het tegen de waardigheid van de vrouw is. Ik vind dat heel lastig. Met zo’n standpunt stopt de discussie, kunnen er geen voorwaarden en regelingen komen. De behandeling van mijn dossier wordt al een jaar steeds geblokkeerd, met de bedoeling de termijn te laten verstrijken. De commissievergadering in september is de laatste kans, anders verdwijnt het.

[redactie] Update 12 november: Op de valreep is het Petra De Sutter gelukt: géén internationaal verbod op draagmoederschap:


De politiek is een soort olietanker: je kunt hem misschien twee millimeter doen afwijken van z’n koers. Ik wil kleine zetjes geven. Dat doe ik ook in de LGBT-gemeenschap: daar ben ik een boegbeeld geworden. Twee dagen na mijn stap naar de politiek werd ik in de media al ge-out als transgender, tegen mijn zin. Maar goed, die openheid is in de politiek onvermijdelijk. Ik heb daardoor wel veel mensen kunnen inspireren. Ook dat is politiek.

Je bent veel bezig met ongelijkheid tussen arm en rijk. Hou je je ook bezig met de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen?
Ja, natuurlijk! Ik ga vaak naar India, daar speelt het vraagstuk rond gendergelijkheid enorm. Er is daar veel ongelijkheid, uitbuiting, female genital mutilation, kindhuwelijken… Op wereldniveau moet daar zeker aan gewerkt worden. Gezinsplanning, veilige abortus: als gynaecoloog vind ik dat belangrijk. Empowerment is de boodschap.

Anderhalve maand geleden heb ik de vluchtelingenkampen in Griekenland bezocht. Ik hechtte daarbij veel belang aan de situatie van vrouwen, die bleek rampzalig. Griekenland heeft te weinig geld voor goede opvang en krijgt niets van de EU, terwijl Turkije drie miljard krijgt om vluchtelingen binnen de grenzen te houden. Een schending van het Verdrag van Genève, heel verontrustend. Ik heb mensonterende toestanden gezien.

Maar ook bij ons is gendergelijkheid nog een thema. Er is veel wet- en regelgeving om ongelijkheid aan te pakken, maar er blijft bijvoorbeeld een loonkloof bestaan. En op het gebied van voortplanting ligt de zorg voor de kinderen nog steeds hoofdzakelijk bij de vrouw. We hebben een lange weg afgelegd, maar we zijn er nog niet. De Scandinavische landen zijn veel verder, daar is een regeling die ouderschapsverlof eerlijk verdeelt tussen vader en moeder. België moet ook proberen die kloof te dichten.

Heb je zelf eigenlijk genderdiscriminatie ondervonden?
Resoluut: Nee. Mijn leven en carrière zijn nogal atypisch geweest. Ik ging in transitie toen ik veertig was, en toen was ik al professor. Ik ben dus geen schoolvoorbeeld van de problemen waar jonge vrouwen tegenaan botsen. Momenteel werk ik mee aan een mentorprogramma van de UGent, om jonge vrouwen na hun PhD te helpen doorstromen naar een baan als professor. Want ook daar zit een grote kloof: onder studenten zijn er meer meisjes, maar in het hogere kader is het andersom. Het mentorenprogramma wil dat compenseren.

Hoe zit het met de Belgische wet voor de verplichte sterilisatie voor transgender mensen?
Die is er nog. Die dateert natuurlijk van een tijdje geleden. Voor justitie bleek de ouderschapsband van transgender mensen te ingewikkeld, dus werd besloten dat er geen afstamming meer kan zijn na transitie. Geen kinderen, dus. Maar tegenwoordig kun je prima kinderen krijgen na je transitie. In het homohuwelijk wordt bijvoorbeeld geadopteerd om die afstamming te definiëren, of er kunnen geslachtscellen van voor de transitie worden gebruikt waardoor er gewoon afstamming ís.

Eigenlijk is sterilisatie niet het goede woord, het is castratie. Die wet is een van de laatste voorbeelden van gedwongen sterilisatie in Europese landen. Een aanslag op de rechten van de mens, niet acceptabel anno 2016. In Nederland onder andere is al verregaande wetgeving rond gendererkenning ingevoerd. Daar is nu een derde optie naast man of vrouw. Het is daar ook niet verplicht om een geslacht aan te duiden bij de geboorte, bij interseksualiteit bijvoorbeeld kun je dat vakje gewoon open laten.

De afschaffing van deze Belgische wet zou begin 2017 rond moeten zijn. Er zitten veel mensen op te wachten. Die kunnen dan eindelijk hun identiteitspapieren aanpassen zonder verplichte sterilisatie, geslachtsoperatie of hormonenbehandeling.

Noem je jezelf een feminist?
Ja, absoluut! Want ik ben tegen onrecht en voor gelijkheid. Als vrouwen worden gediscrimineerd, dan wil ik me daartegen verzetten. Ik ben ook gynaecoloog vanuit die ideologie, ik wil de gezondheid en de rechten van vrouwen beschermen, verdedigen en vrijwaren. Maar feministen die mannen haten... zo ben ik niet. Ik denk ook niet dat iedereen altijd alles met slechte bedoelingen doet. Vaak komt het voort uit onwetendheid, en die moet je bestrijden. Onwetendheid leidt tot angst, discriminatie en geweld. Dus ik ben non-judgemental. Ik wil altijd proberen te begrijpen wat mensen drijft.

Volgens mij horen we hier boeddhistisch gedachtegoed doorklinken. Hoe kwam het boeddhisme op je pad?
Ik was mijn hele leven al op zoek naar zingeving, naar antwoord op de vraag: wat lopen we hier te doen? Ik ben katholiek opgevoed, maar ik begon het dogmatische ervan in vraag te stellen. Als wetenschapper aanvaard je niet zomaar dat iets waar is omdat het in een Boek staat. Dus ging ik álles lezen, over alle filosofieën en religies, tot ik tien jaar geleden toevallig een boekje over het boeddhisme vond. Ik dacht: dit is het. Het was voor mij echt thuiskomen.

Ik had een aha-erlebnis bij de tweede edele waarheid: het lijden wordt veroorzaakt door onvervuld verlangen, door streven naar dingen die je niet kunt krijgen. Dat is het befaamde loslaten, stoppen met hunkeren. Want dingen krijgen leidt altijd tot nieuw verlangen, dat is het perverse mechanisme van het verlangen. En wat me ook erg aansprak, is dat leed het gevolg is van onwetendheid. Dat klopt als een bus. Geweld, haat, oorlog, ze komen allemaal voort uit onwetendheid.

Hoe werkt het boeddhisme door in je dagelijks leven?
Ik ga vaak naar boeddhistische centra om me er verder in te verdiepen, en ik mediteer. Het boeddhisme bepaalt hoe ik in het leven sta, hoe ik met stress omga. De menselijk geest blijkt maar iets te zijn dat voortdurend gedachten en emoties creëert, waar je afstand van kunt nemen. Dat geeft een enorme kracht. Alleen het hier en nu is belangrijk. Zo leef ik ook: niet piekeren om wat voorbij is of wat misschien komt. Ik kan veel relativeren.

Het boeddhisme zegt: we kunnen niks zinnigs zeggen over het systeem waar we zelf in zitten, laat staan over wat erbuiten zit. Wat de zin van alles is, of er een god is: die vragen hoef je dus niet te stellen. Dat is typisch zen, het antwoord op de vraag is: stel ze niet! Alles gebeurt in de menselijke geest. Het boeddhisme is daarom perfect verenigbaar met het humanisme, het atheïsme, zelfs met een godsgeloof. Het is een universele theorie over het bestaan en de zin ervan.

Het helpt me om op een positieve manier in het leven te staan, het goede na te streven. Ik vind in het boeddhisme rust, geluk, kracht en energie. Wat er ook komt, voor mij is het goed.

Vanaf 16 september zendt de boeddhistische stroming bij de KRO-NCRV de serie Een andere kijk uit, gepresenteerd door Sarah Marijnissen. De gasten zijn politicoloog, opiniemaker en trans*man Mounir Samuel, ontdekkingsreiziger Arita Baaijens, de Rwandese columniste Christella Mynganyende, psychiater en boeddhist Edel Maex, luitenant-kolonel Mostafa Hilali en theatermaker Adelheid Roosen.
Lees meer over de serie Een Andere Kijk >>

een andere kijk



Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

innerlijketrump_960.jpg

Mijn innerlijk trumpje


In Connie woont een trumpje. Regelmatig komt zij in de verleiding om direct uit de onderbuik te reageren. Twitter en Facebook zijn geduldig en 140 tekens onvrede zijn zo getweet. Haar trumpje ligt regelmatig overhoop met haar innerlijke zennie.

Nog interessanter

Laatste artikelen

Wat is jouw nieuwjaarswens voor 2018?
14-12
Wat is jouw nieuwjaarswens voor 2018?
Wat wens jij de wereld, je naasten of jezelf toe in 2018? Daarover gaat de laatste Buddha Bites van 2017. Met jullie antwoorden op deze vraag maakt Misha Belien een collectieve nieuwjaarswens voor 2018.
Geen bullshit voor de Boeddha
07-12
Geen bullshit voor de Boeddha
In het boeddhisme is de waarheid belangrijk, maar hoe blijven we waarachtig in het tijdperk van de lulkoek? René prikt door de bullshit heen met boeddhistisch advies.
Het bullet journal: een Bodhitv-tutorial
01-12
Het bullet journal: een Bodhitv-tutorial
Een analoog productiviteitssysteem, dat ook nog eens is geïnspireerd op mindfulness! Klinkt goed? Dat is het ook, vindt Loes. Zo begin je een bullet journal.
TV: 2Doc - Fallen Flowers, Thick Leaves
24-11
TV: 2Doc - Fallen Flowers, Thick Leaves
Chinese vrouwen van verschillende leeftijden vertellen openhartig over hun seks- en liefdeslevens, schaamtegevoelens, taboes en de heersende, ouderwetse, seksuele moraal. Woensdag 6 december om 22.55 uur op NPO2.
TV: Tussen meten en weten - Gezondheid
07-12
TV: Tussen meten en weten - Gezondheid
In deze aflevering kijkt Jan Bor kritisch naar onze wens om ons lichaam op te delen in segmenten en cijfers. 12 december om 22:55 op NPO2 bij de Boeddhistische Blik.
TV: Tussen meten en weten - Economie
01-12
TV: Tussen meten en weten - Economie
De cijfers in economie representeren al lang niet meer onze dagelijkse werkelijkheid. De tastbare huishoudelijke economie en de getallen van de financiële markten bevinden zich in geheel andere universa lijkt het. Wat is hier aan de hand? Dinsdag 5 december, 22.55 op NPO 2
TV: Tussen meten en weten - Onderwijs
24-11
TV: Tussen meten en weten - Onderwijs
In aflevering 1 van Tussen meten en weten onderzoekt Jan Bor het onderwijs. En met name één struikelblok dat vernieuwing steeds weer in de weg lijken te staan: toetsen. Wat zeggen toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen? Nu online te zien.
Onrecht bestaat niet! Of toch wel?
16-11
Onrecht bestaat niet! Of toch wel?
“Waarom moeten mensen altijd kakken op de zwakken?” vraagt Loes zich de laatste tijd vaak af. Het lijkt wel alsof mensen geloven dat we de ervaringen krijgen die we verdienen. Helaas werkt die overtuiging averechts. Het leven ís niet eerlijk, denkt Loes. En dat weten boeddhisten al lang!

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 112