Login

Lang leve het aspirant-boeddhisme!

$article/block[@lang=$lang]/name

Lang leve het aspirant-boeddhisme!
Ze voelt zich als Bodhitv redacteur soms een beetje een charlatan, tussen al die aanhangers van échte boeddhistische stromingen, die écht mediteren bij een heuse sangha. Loes vindt zichzelf vooral een zoekende bewonderaar van jullie, lieve lezers. En schreef in het kader van Lang Leve Het Boeddhisme deze laatste column.

Lang leve het aspirant-boeddhisme!

Loes Liemburg
Loes   Liemburg

Ze voelt zich als Bodhitv redacteur soms een beetje een charlatan, tussen al die aanhangers van échte boeddhistische stromingen, die écht mediteren bij een heuse sangha. Loes vindt zichzelf vooral een zoekende bewonderaar van jullie, lieve lezers. En schreef in het kader van Lang Leve Het Boeddhisme deze laatste column.

Ik heb godsdienstwetenschap gestudeerd, en me gespecialiseerd in het boeddhisme. Die ‘religie’ vond ik het meest interessant voor mij persoonlijk, want het leven is moeilijk en wie wil er nu geen bevrijding vinden? Maar een boeddhist, zo zou ik mezelf niet noemen. Toch?

Ik ontmoette laatst mijn opdrachtgever van het Vlaamse Kerknet, en die vroeg of ik dan misschien een niet-praktiserend boeddhist ben. Ja, zeker! Maar dat slaat dan weer nergens op. Hoe kun je boeddhist zijn en niet praktiseren? Want dan bewandel je het achtvoudig pad toch niet? En kan je jezelf toch onmogelijk een boeddhist noemen?

Gewoon waar
Toch hoorde ik mezelf laatst opeens zeggen: “de vier edele waarheden zijn toch ook gewoon wáár?” En toen zei mijn vriend: Ehm, nee hoor. Toen dacht ik: ehm, jawel hoor!

Ik dus tegen mijn vriend: “En alle dood en ziekte en terrorisme en natuurrampen en auto-ongelukken en depressie en liefdesverdriet en moord en brand en dode huisdieren dan?”

En hij: “Ja, maar alle liefde en baby’s en vrienden en je rijbewijs halen en een mooi huis hebben en gezond en intelligent zijn en mooie stukken schrijven en op vakantie gaan dan?”

Ik: ja maar dat is allemaal maar tijdelijk!
Hij: al dat lijden is ook allemaal tijdelijk.
Ik: … (moeite dat te geloven).
Hij: ja ik ben gewoon al best zen.

Tja. Ik dus niet.

Dat mensen de vier edele waarheden ook onzin kunnen vinden, was echt een eye opener voor me. Blijk ik dan toch een boeddhist te zijn?

De nihilistische pessimist
Ik had ooit wel, op zoek naar diepgang, een tijdje New Age-achtige dingetjes geprobeerd. Maar na een tijdje was ik zó klaar met dat gezweef dat ik van spiritualiteit niets meer moest hebben. Het boeddhisme vond ik enkel filosofisch interessant en natuurlijk had ik ook allemaal Goede Redenen om niet te mediteren enzo. Waar ik nog wel een analyse aan wil toevoegen: dat ik meer dan een boeddhist nogal een pessimist ben.

Als ik heel eerlijk ben kom ik eigenlijk gewoon niet verder dan de eerste Edele Waarheid: het leven is lijden. Ik heb de neiging om in de boeddhistische valkuil van nihilisme te trappen. En dat terwijl ik het boeddhisme juist vaak tegen die kritiek verdedig, moet uitleggen dat het boeddhisme juist hoopvol is, juist het lijden wil opheffen. Oeps, was ik dat bijna zelf even compleet vergeten.

Dust yourself off and try again
Maar sinds kort voel ik een nieuwe behoefte aan spirituele diepgang. Door het besef dat ik eigenlijk gewoon een ouwe zwartkijker ben, zie ik opeens de andere drie waarheden weer helder. Dat er dus wel degelijk een weg uit het lijden is en dat ik die weg ook kan gaan. Ook sprak ik de afgelopen weken allemaal heel inspirerende boeddhisten en gisteravond nog kreeg ik bij yoga opeens een lesje mediteren voor dummies. Je zou bijna denken dat het Universum me iets probeert te vertellen, de spirituele draad weer oppakken enzo, maar aan dat soort New Age-ideeën deed ik dus niet meer!

Tom Hannes, een van de inspirerende boeddhisten die ik kortgeleden interviewde, zei dat je waardig kunt dansen op een koord boven de leegte. Dansen dus, in plaats van ervoor wegrennen, wat ik veel liever doe. Maar van al dat rennen word je moe.

Ik las laatst The Art of Asking van Amanda Palmer en zij vertelt daarin een parabel over een hond. Die hond zit te piepen en te huilen omdat hij op een spijker is gaan zitten. Dus waarom komt hij niet van die spijker af? Omdat het nog niet genoeg pijn doet. Zo voel ik me nou ook. Ooit kom ik van die spijker af en plant ik mijn billen op het kussen. Ik vermoed dat de pijngrens bijna bereikt is. Aspirant-boeddhist, is dat geen mooie titel voor mij?

Nu online te bekijken: Lang Leve het Boeddhisme

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

header_am.jpg

Vijf redenen waarom ik geen boeddhist ben


Ook Annemarie buigt zich in het kader van Lang Leve het Boeddhisme graag over de vraag: ben ik boeddhist? “Eigenlijk vind ik dat kussen waarop ik zit ook al een beetje aanstellerig.”

Nog interessanter

Laatste artikelen

Een Shambhala beoefenaar aan het woord
02-01
Een Shambhala beoefenaar aan het woord
Jeroen (28) heeft zich sinds enkele jaren bij het Shambhala boeddhisme aangesloten. Wat vindt hij speciaal aan deze richting en waar loopt hij tegenaan tijdens zijn beoefening?
Een zen beoefenaar aan het woord
13-12
Een zen beoefenaar aan het woord
Christian (28) beoefent sinds enkele jaren zen boeddhisme. Waarom heeft hij voor zen gekozen? Wat voegt het toe om aangesloten te zijn bij een sangha en wat voor moeilijkheden komt hij tegen?
De big mind (r)evolutie?
06-12
De big mind (r)evolutie?
Genpo Roshi, hoofd van de internationale Kanzeon Sangha, schreef 'Big Mind, Big Heart'. Iedereen kan een glimp van het ontwaakte bewustzijn opvangen, zegt hij.
Zen in Syrië deel 2
29-11
Zen in Syrië deel 2
Cilia reisde naar Syrië en ontdekte dat daar tussen de vele verschillende geloven en culturen ook mensen zijn die yoga, trancedente meditatie en zenboeddhistische retraites doen. Deel twee.
Liefdadigheid
21-12
Liefdadigheid
Liefdadigheid en het geven aan hen die minder hebben dan jij is een bezigheid die in iedere religie een grote of minder grote rol heeft. Maar komt liefdadigheid echt uit het hart of is het een manier om je schuldgevoel af te kopen?
De tijd bevroren
10-12
De tijd bevroren
Een bijzondere tentoonstelling met foto's van Hiroshi Sugimoto tilt je even uit het dagelijkse leven naar een spiritueel niveau.
In de voetsporen van de Boeddha
03-12
In de voetsporen van de Boeddha
Een voettocht langs de vier belangrijkste pelgrimsplaatsen van Boeddha, aan de hand van manuscripten van Chinese monniken uit de 5e en 6e eeuw.
Karma
26-11
Karma
Karma, je kunt het op verschillende manieren interpreteren. Van 'God straft onmiddelijk' tot de intentie waarmee je handelt. Wat is de boeddhistische interpretatie, en wat heerst er in Nederland voor beeld over?

Pagina 1 | .. | 105 | 106 | 107 | 108