Vivi kijkt: Lena

$article/block[@lang=$lang]/name

Vivi kijkt: Lena
Lena is een buitenbeentje, maar niet tijdens het linedancen. In de flow van het dansen kan ze haar overgewicht, eenzaamheid en onzekerheid vergeten.

Vivi kijkt: Lena

Vivi Nguyen
Vivi       Nguyen


Vivi Nguyen kijkt films voor Bodhitv en legt ze onder de boeddhistische loep. Deze keer: Lena, van Christophe van Rompaey.

De zeventienjarige Lena (Emma Levie) woont met tegenzin bij haar moeder, die haar verwaarloost. Lena is een buitenbeentje, maar niet tijdens line dancing. In de flow van het dansen kan ze haar overgewicht, eenzaamheid en onzekerheid vergeten. Als ze de vlotte Daan (Niels Gompert) ontmoet, raakt ze in een pijnlijke groeispurt naar volwassenheid.

De jongens met wie ze zich vroeger inliet, gebruikten haar alleen voor de seks. Daan lijkt oprecht in haar geïnteresseerd en de twee worden dan ook verliefd. Omdat ze haar moeders valse opmerkingen over haar gewicht prima kan missen, trekt ze bij Daan en zijn vader in. In haar nieuwe thuis leeft ze op, maar alles is gecompliceerder dan ze dacht. Kent ze Daan wel goed genoeg? En heeft ze het daar echt beter, dan bij haar onstabiele moeder?
Alles went
Tijdens het linedancen wordt in een close-up met voice-over Lena’s gedachtenwereld vertaald. Regisseur Christophe van Rompaey trekt in die dik geïllustreerde stijl een parallel tussen haar kijk op dans en haar eigen wereld. Dansend verteld Lena ons bijvoorbeeld dat alles went. Maar in de gewenning buiten de country danspasjes, in de echte wereld, schuilt een gevaar. Zo schaadt haar scheve kijk op seksualiteit haar op den duur meer dan ze beseft.

De verlangens waaraan de verschillende personages zich hechten leveren vooral problemen op. De scharrels van Lena haar moeder doen haar wellicht even vergeten dat ze een alleenstaande moeder is, maar dit doet hun moeder-dochterrelatie weinig goed. Ook de vader van Daan heeft diepe verlangens waar hij zich geen raad mee weet. Lena, die net als alle anderen naar liefde hunkert, vindt de hare in de tijdelijke vorm in Daan. Maar wanneer ze haar geluk koste wat kost in stand probeert te houden, loopt haar sprookje niet goed af.

Boeddha zou mogelijk adviseren om je niet vast te klampen aan verlangens. Alles heeft een begin en een eind. Gehecht zijn druist dus in tegen de wet van vergankelijkheid. Om dit inzicht op praktisch niveau zelf te ervaren, ontwikkelde Boeddha een universele meditatietechniek, waarin je de dingen leert zien zoals ze werkelijk zijn. In Vipassana meditatie wordt de natuurlijke ademhaling en gewaarwordingen op en in het lichaam geobserveerd. Op die wijze ervaar je vanuit de eigen ervaring de vergankelijkheid van gedachtes en gevoelens. Je went door bewust waar te nemen aan de veranderlijkheid van dingen. Als je hierbij niet met afkeer of gehechtheid reageert op datgene wat je ondervindt, ontwikkel je naast een alerte geest ook een gelijkmoedige geest.

Dit betekent overigens niet dat je niet mag genieten of geen verlangens mag koesteren. Het besef dat alles vergankelijk is, moedigt in het bewuste moment juist maximale vreugde aan. Wanneer deze vervolgens oplost, vergaat alleen de wereld niet. Een idee om fijn aan te wennen.

LenaOngelukkige buitenstaanders
Het is opvallend dat er ondanks de kromme verhoudingen niemand wordt afgeschilderd als slechterik. Ze worden eerder neergezet als buitenstaanders, die ongelukkig handelen. Zo moet de alleenstaande Poolse moeder wel heel ongelukkig zijn dat ze haar eigen kind verwaarloost. En het is eigenlijk heel triest dat Daans vader door een woeste verliefdheid uit zijn isolement komt met alle rampzalige gevolgen van dien. Ook Daan zijn bad boy imago schiet nergens wortel. Deze niet-oordelende manier van observeren wekt in zulke gevallen medelijden op.

In het boeddhisme is de mens van nature goed. Degenen die kwaad handelen, leiden als gevolg een ellendig leven. Zij handelen uit onwetendheid. Dat is ook precies de oorzaak van het menselijk lijden. Volgens het boeddhisme zouden Lena haar moeder, haar vriendje en zijn vader daadwerkelijk beter handelen als zij het beter wisten. Een onwetende geest (her)kent in dat geval nog niet het profijt van moreel gedrag, alertheid, wijsheid en inzicht.

Ongeloofwaardig
Het is jammer dat de film niet tot zijn recht komt. Want Lena bevat best interessante elementen. De film mist vooral een overtuigende opbouw en samenhang. De vaagheid waarin beide gezinnen verkeren, levert de kijker niets op. Terwijl die waas juist krachtig ingezet kan worden. Als het een sociaal realistisch drama was, zou deze vaagheid het ongrijpbare van gezinsproblemen zichtbaar kunnen maken. Maar de film neemt die richting niet. Het wijst er alleen een beetje naar, waardoor de thematiek in een ongemakkelijke spagaat blijft hangen. Lena’s emancipatie krijgt ook niet de verdieping van een geslaagd coming of age-portret. Dit liefdesverhaal is om die reden niet meer dan een sneu tienersprookje dat de echte wereld in wil, maar de magische filmbeleving mist om de kijker te bereiken.

De enige hoera is voor de acteerprestaties van Emma Levie, die ondanks de ongeloofwaardige plotwendingen toch nog haar personage authentiek weet neer te zetten.

Regie: Christophe van Rompaey
met: Emma Levie, Niels Gomperts, Jeroen Willems, Lisa Smit
Draait sinds: 16 februari 2012


Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

1tyrannosaur_header-1.jpg

Vivi kijkt: Tyrannosaur


Thich Nhat Hanh: 'Bidden doe je met je met je lichaam, spraak, geest en manier van leven.' De personage James is een goed voorbeeld van hoe het níet moet.

Nog interessanter

Laatste artikelen

Interview Marieke van Vugt: “Ik zou graag willen dat Rigpa de briefschrijvers bedankt.”
14-06
Interview Marieke van Vugt: “Ik zou graag willen dat Rigpa de briefschrijvers bedankt.”
Al meer dan twintig jaar zat Marieke van Vugt bij Rigpa, toen spiritueel leider Sogyal Rinpoche in de zomer van 2017 openlijk werd beschuldigd van misbruik. Marieke probeert als beoefenaar, wetenschapper en coördinator van het cursusaanbod bij Rigpa Groningen haar weg te vinden in deze complexe situatie. Wat moet er volgens haar veranderen?
Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
23-05
Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
Rupert Marques is niet alleen natuuronderwijzer en beoefenaar van vipassana, maar ook natuuractivist. Met het organiseren van de Wildcamp Retreat combineert hij deze drie bezigheden. Waarom doet hij en dat en hoe gaan boeddhisme en ecologie samen? René van der Stok ging mee op kamp en interviewde Marques.
Dalai lama in september naar Nederland
11-05
Dalai lama in september naar Nederland
De dalai lama komt in september naar Nederland. Op 16 en 17 september geeft hij in Rotterdam Ahoy twee openbare lezingen. De eerste wordt ingeleid met een gesprek tussen de dalai lama en Richard Gere, acteur en voorzitter van International Campaign for Tibet. Tickets zijn nu online te koop.
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
04-05
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
Een intiem portret over de gepassioneerde Magnum fotograaf Raghu Rai, de vader van de Indiase fotografie, gezien door de ogen van zijn even ambitieuze dochter Avani Rai. Woensdag 16 mei om 22.40 uur op NPO 2 bij de Boeddhistische Blik..
Boeddhistische culturen: Tibetaanse vastenretraite
31-05
Boeddhistische culturen: Tibetaanse vastenretraite
Veel westerlingen associëren het boeddhisme als eerste met mediteren. Maar wat doen boeddhisten uit andere culturen? Judith Sudhölter gaat op tournee langs verschillende niet-westerse boeddhistische groepen. In deel twee doet ze mee aan een vastenretraite in de Tibetaanse tempel in Hantum.
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
15-05
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
Dat het voeren van een goed gesprek een kunst is, besefte Kitty voor het eerst toen ze net was gestopt met roken. Nu, 21 jaar later, moest ze daar weer aan denken, toen ze het boek "The Lost Art of Good Conversation las, van Sakyong Mipham. Dit is haar recensie.
Symposium over leegte in Amsterdam
04-05
Symposium over leegte in Amsterdam
De westerse filosofen, een paar uitzonderingen daar gelaten, hebben er altijd angst voor gehad. Maar in de boeddhistische filosofie is leegte een, zo niet het centrale begrip. Vrijdagavond 4 mei in Arti et Amicitiae in Amsterdam. Met Melissa Tun Tun, Bruno Nagel en Thomas van Huut
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
03-05
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
Al sinds 2006 zijn Belgische boeddhisten bezig om als religie door de staat erkend te worden. Waarom is zo’n erkenning nodig en wat zijn de gevolgen? Loes sprak met voor- en tegenstanders.

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 116