Jeroen leest: Aung San Suu Kyi

$article/block[@lang=$lang]/name

Jeroen leest: Aung San Suu Kyi
In 1988 keerde Aung San Suu Kyi terug naar Birma, met als aanleiding haar zieke moeder. Het resultaat van haar terugkeer: een revolutie.

Jeroen leest: Aung San Suu Kyi

Jeroen Maas
Jeroen  Maas

Iedere zes weken leest Jeroen Maas een boek voor Bodhitv. Deze keer: Aung San Suu Kyi van Peter Popham.

In 1988 bloeit de strijd voor democratie in Birma op. Aung San Suu Kyi, dochter van de belangrijke vrijheidsstrijder Aung San, keert terug naar het land dat ze jaren schijnbaar achter gelaten had, maar in haar hart altijd bij zich droeg. De aanleiding: haar zieke moeder. Het resultaat: een revolutie.
Suu woonde jaren in Engeland samen met haar man en haar kinderen. Ze studeerde, werkte en was bovenal een zorgzame moeder en echtgenote. Maar toen ze terugkeerde naar Birma voor haar eigen zieke moeder, kon ze niet anders dan haar volk en haar hart dienen. Haar vader, vermoord door een politieke rivaal, had een weg gezaaid. Zij was daar om te oogsten. “Ik kon als mijn vaders dochter niet onverschillig blijven voor alles wat hier gaande was”. Vanwege haar naam en haar uitstraling hingen honderdduizenden mensen aan haar lippen bij haar eerste grote toespraak. Ze herhaalde de woorden van haar vader: “Democratie is de enige ideologie de verenigbaar is met vrijheid. Een ideologie die vrede voorstaat en versterkt.” En ze voegde daaraan toe: “ik ben bereid me voor jullie op te offeren”. Een belofte die Aung San Suu Kyi tot op de dag van vandaag niet geschonden heeft.

aung san suu kyiVaak wordt Aung San Suu Kyi’s leven op een eendimensionale manier verteld. Als het verhaal van vrouw die jarenlang tegen de junta vocht en verloor. Dat is een indrukwekkend verhaal en mede daarom binnenkort ook te zien op het witte doek (film The Lady). Maar haar leven is meer dan alleen een zoektocht naar democratie. Zoals haar zoon Alexander sprak toen hij de Nobelprijs namens haar in ontvangst nam: ‘We moeten bedenken dat haar zoektocht in essentie een spirituele is’. Zoals Suu ook zelf meerdere malen aangaf: “De wezenlijke revolutie is de revolutie van de geest. Het is de capaciteit om jezelf te verbeteren en jezelf te bevrijden, die de mens van de onmens onderscheidt.” Suu de politeike strijder kennen we allemaal. Haar naam duikt voortdurend op in het wereldnieuws. Maar wie is zij als persoon? De journalist Peter Potham dook dieper in het leven en geest van Aung San Suu Kyi.

Een held als vader
Vader Aung San richtte tijdens de Tweede Wereldoorlog Birma's onafhankelijkheidsbeweging op. Aanvankelijk vochten ze samen met de Japanners tegen de Britse kolonisatoren. De Japanners hadden de Birmese nationalisten autonomie beloofd, in ruil voor hun steun aan Japan. Deze belofte bleek vals te zijn. Japan wilde helemaal geen onafhankelijk Birma. Generaal Aung San en zijn kameraden sloten zich daarom weer aan de bij Britten, tégen de Japanners. In 1948, enkele maanden voor de onafhankelijkheid, werd Aung San vermoord. Door wie is nooit opgehelderd. Suu Kyi heeft dit nooit bewust meegemaakt. Ze was nog maar twee jaar oud toen het gebeurde. Haar vader wordt gezien als de vader van de Birmese onafhankelijkheid en wordt daarvoor tot op de dag van vandaag geëerd. Er is vrijwel geen huis in Birma waarin geen foto van Aung San hangt.

In 1960 verhuisde Suu Kyi naar New Delhi (India), waar haar moeder was aangesteld als Birma’s ambassadeur. In feite werden ze weggestuurd door generaal Ne Win die enkele jaren eerder een coup pleegde en daarmee een einde bracht aan de democratie in Birma. Nadat Suu haar middelbare school had afgemaakt, verhuisde ze naar Oxford. Daar ging ze politieke wetenschappen, filosofie en economie studeren. Altijd met Birma in haar achterhoofd. “Ik had liever Engels, Japans of bosbouw gedaan, maar economie scheen me het nuttigst voor een ontwikkelingsland.” In Oxford ontmoette ze ook Michael Aris, met wie ze in 1972 zou trouwen. Ze stichtten een gezin en kregen twee kinderen, Kim en Alexander. In 1988 keerde Suu Kyi terug naar Birma om haar zieke moeder bij te staan. In het hetzelfde jaar zegde het militair regime toe dat het af zou treden. Ze maakten dit nooit waar. De protesten die ontstonden werden bruut neergeslagen. Sommige bronnen spreken van tienduizend doden. Suu kon op dat moment niet anders dan betrokken raken bij de strijd voor vrijheid en democratie. Onder andere door de druk die zij uitoefende werd het regime gedwongen verkiezingen te houden. Aug San Suu Kyi richtte de partij NLD op en begon campagne te voeren. De militairen grepen na een paar maanden in, zetten de politici gevangen en plaatsten Suu onder huisarrest voor het in gevaar brengen van de staatsveiligheid. Negen maanden later won de NLD met een overweldigende meerderheid de verkiezingen. Maar Suu’s huisarrest werd niet opgeheven en het leger bleef aan de macht.

Meditatie in gevangenschap                                                                      
flower buddhaBovenstaande leest voor velen als een tragisch verhaal. Zij die dapper was, maar door de wapens en wreedheid van de junta werd verslagen. Volgens schrijver Peter Popham ga je dan voorbij aan een aantal zaken. Suu is met haar rustige verschijning nog steeds hét symbool van de ondergrondse beweging. Het Birmese volk staat nog steeds onverkort acht haar. Zelf heeft ze zich in haar jaren van opsluiting verder ontwikkeld. De intellectuele en spirituele reis vormt een belangrijk onderdeel van haar verhaal. Haar denkbeelden werden tijdens haar gevangenschap meer helder en evenwichtig. Elke ochtend stond ze om 4.30 uur op om te mediteren in de stilte en eenzaamheid van haar huis. De vele uren meditatie en boeddhistische training hielpen bij het uitstippelen van haar politieke weg. “We moeten ons er niet voor schamen om in politieke termen over liefdevolle vriendelijkheid en compassie te praten.” Volgens Suu is ‘metta’ daarbij één van de belangrijkste eigenschappen die Birma zou moeten benutten om een nieuw Birma te bouwen. Metta of liefdevolle aandacht moet volgens haar niet alleen betrekking hebben op degenen met wie je je verbonden voelt, maar ook op degenen die tegen je zijn. Suu wil niemand kwaad doen, ook niet het militaire regime. “Niets kan succesvol van de grond komen, zonder de welwillende samenwerking van alle betrokkenen.”

Liefde spoort meer aan dan dwang
Een voorbeeld dat Peter Popham in zijn boek beschrijft over metta is die van de goed onderhouden weg. In de hoofdstad van het regime van Birma liggen heel veel slecht berijdbare wegen, terwijl in de buitengebieden moderne en goed onderhouden wegen liggen. Metta bepaalt niet alleen de mentaliteit van degene die het idee krijgt om een weg aan te leggen die ten goede komt aan de bezoekers, maar ook aan degenen die geholpen hebben bij de aanleg en die zorgen voor het onderhoud. In de hoofdstad zijn de wegen onzorgvuldig ontworpen door ontevreden ingenieurs en aangelegd door dorpelingen die zonder compensatie hun velden en werk achter hadden moeten laten om de wegen aan te leggen. Volgens Suu haalt praten over metta in de politieke context duidelijk iets uit. “Politiek gaat over mensen en liefde spoort meer aan dan dwang.”
De wijsheden trekt Suu vaak regelrecht uit haar eigen leven. Ze bevond zich gedurende vele jaren in een diep isolement. Ze kreeg geen bezoekers, niet vanuit Birma en ook niet vanuit het buitenland. De visa van haar man en kinderen waren ingetrokken. Uit solidariteit met haar kameraden in de gevangenis, die zouden sterven als familieleden niet voor voedsel zouden zorgen, weigerde ze om eten van het regime aan te nemen. Omdat ze geen geld had, verkocht ze haar meubels. Maar de opbrengsten van de verkoop waren nauwelijks genoeg om van in leven te blijven. “Bij elke beweging ging mijn hart van boem-boem-boem en ik had moeite met ademhalen.” Dit was alleen nog fysiek lijden. In 1999 stuurde haar man een brief via de dochter van een vriend die in Birma woonde, waarin hij schreef dat bij hem prostaatkanker geconstateerd was. Het werd al snel duidelijk dat zijn gezondheid in rap tempo achteruit ging. Suu belde elke dag, maar zowel zij als haar man wisten dat ze elkaar nooit meer zouden zien. Een vertrek uit Birma om hem te bezoeken zou het einde van het verhaal betekenen. Deze afschuwelijke tijd bracht haar wijze lessen. “Degenen die het lange, moeizame levenspad moeten gaan, dat soms niet veel meer is dan een lijdensweg, moeten weten dat je uit het lijden de kracht kunt putten om de tegenspoed in je leven het hoofd te bieden.”
cherrymoon
Geschenk aan de wereld                                                
Het boek ‘Aung San Suu Kyi’ wordt door Desmond Tutu beschreven als een geschenk aan de wereld. Dat is natuurlijk mooie verkooppraat, maar het voelde voor mij op momenten ook zo. De gebeurtenissen die in het boek beschreven worden en de rol van Suu daarin trillen door tot op het bot. Ik heb hierboven een korte samenvatting en reflectie gegeven. Het boek bevat veel meer. In ons werk en leven hebben we voorbeelden nodig. Mensen die tonen dat je iets kunt bereiken. Noem het inspiratie. Aung San Suu Kyi is zo’n voorbeeld. De moed, de strijd, de moraliteit, de integriteit, eigenlijk de allesomvattendheid. Tegelijkertijd wil ze niet als een voorbeeld of icoon worden gezien. Ze leeft niet om bewondering te oogsten, maar om een bijdrage te leveren aan de vrede in de wereld. Peter Popham vertelt dit op een indringende manier.
Popham is Birma-deskundige en heeft veel gebruik gemaakt van dagboeknotities die Suu Kyi’s assistente Thanegi maakte. Dit levert veel details op over Suu. Maar het ontbreekt aan haar eigen reflectie op gebeurtenissen. Popham heeft Suu wel twee keer gesproken, maar zij beantwoordde tijdens de ontmoetingen nauwelijks persoonlijke vragen. Het boek blijft daarom een beschrijving en interpretatie van haar leven, maar wel één die je nooit meer loslaat.

Vorige maand werd duidelijk dat haar partij, de NLD, gelegaliseerd is en dat Suu een ‘passende’ functie kan krijgen in de regering als zij bij de tussentijdse verkiezing een zetel wint. Ik buig voor de Birmezen en wens ze het allerbeste.


Auteur: Peter Popham                                                                          
Titel Aung San Suu Kyi                                                                     
ISBN10: 9021846764                                                                     
Uitgeverij: Sijthoff                                                 
Jaar: 2011                                                                                 
Prijs: € 22,50                                                                            
Uitvoering: gebonden, 432 pagina’s

De documentaire Aung San Suu Kyi - Lady of no Fear op Uitzending Gemist

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

tv-monk-politics-kumarabhivamsa-chairman-national-ma-ha-na-960.jpg

TV: Monk Politics


In Myanmar zijn de boeddhistische monniken een politieke factor. Nu een democratische regering het land bestuurt, moeten de monniken kiezen: politiek actief blijven of terug naar het klooster. Nu online te zien.

Nog interessanter

Laatste artikelen

Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
23-05
Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
Rupert Marques is niet alleen natuuronderwijzer en beoefenaar van vipassana, maar ook natuuractivist. Met het organiseren van de Wildcamp Retreat combineert hij deze drie bezigheden. Waarom doet hij en dat en hoe gaan boeddhisme en ecologie samen? René van der Stok ging mee op kamp en interviewde Marques.
Dalai lama in september naar Nederland
11-05
Dalai lama in september naar Nederland
De dalai lama komt in september naar Nederland. Op 16 en 17 september geeft hij in Rotterdam Ahoy twee openbare lezingen. De eerste wordt ingeleid met een gesprek tussen de dalai lama en Richard Gere, acteur en voorzitter van International Campaign for Tibet. Tickets zijn nu online te koop.
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
04-05
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
Een intiem portret over de gepassioneerde Magnum fotograaf Raghu Rai, de vader van de Indiase fotografie, gezien door de ogen van zijn even ambitieuze dochter Avani Rai. Woensdag 16 mei om 22.40 uur op NPO 2 bij de Boeddhistische Blik..
Boeddhistische culturen: Chinese chants voor Kwan Yin
19-04
Boeddhistische culturen: Chinese chants voor Kwan Yin
Veel westerlingen associëren het boeddhisme als eerste met mediteren. Maar wat doen boeddhisten uit andere culturen? Judith Sudhölter gaat op tournee langs verschillende niet-westerse boeddhistische groepen. In dit eerste deel viert ze de verjaardag van Kwan Yin in de Chinees-boeddhistische Longquan-tempel te Utrecht.
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
15-05
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
Dat het voeren van een goed gesprek een kunst is, besefte Kitty voor het eerst toen ze net was gestopt met roken. Nu, 21 jaar later, moest ze daar weer aan denken, toen ze het boek "The Lost Art of Good Conversation las, van Sakyong Mipham. Dit is haar recensie.
Symposium over leegte in Amsterdam
04-05
Symposium over leegte in Amsterdam
De westerse filosofen, een paar uitzonderingen daar gelaten, hebben er altijd angst voor gehad. Maar in de boeddhistische filosofie is leegte een, zo niet het centrale begrip. Vrijdagavond 4 mei in Arti et Amicitiae in Amsterdam. Met Melissa Tun Tun, Bruno Nagel en Thomas van Huut
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
03-05
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
Al sinds 2006 zijn Belgische boeddhisten bezig om als religie door de staat erkend te worden. Waarom is zo’n erkenning nodig en wat zijn de gevolgen? Loes sprak met voor- en tegenstanders.
KFC's Comfort Zone: Een worden met een hartig taartje
12-04
KFC's Comfort Zone: Een worden met een hartig taartje
Meditatie is blijkbaar zo mainstream geworden dat het zelfs de aandacht trekt van grote adverteerders. Goed nieuws, of het begin van het einde? Een analyse van Rod Meade Sperry.

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 116