Ferry's radiocolumn: Over gekken

$article/block[@lang=$lang]/name

Ferry's radiocolumn: Over gekken
Dat de menselijke geest rare, ongewone of volgens de huidige normen ongezonde denkbeelden produceert, daar kun je vergif op innemen. Het is denk ik de kunst om ze op de juiste plek te etaleren, of om ze anders voor je te houden.

Ferry's radiocolumn: Over gekken

Ferry van Haastert
Ferry van Haastert


Jullie zijn allemaal idioten! Jullie zijn een stelletje slaven. Jullie laten je door anderen vertellen wat je moet doen. Hoe lang laten jullie nog met je sollen? Misschien houden jullie ervan. Misschien houden jullie ervan om met je kop in de stront geduwd te worden. Wat gaan jullie er aan doen?! Zo stak dichter en zanger Jim Morrison een tirade af tegen een verontwaardigd publiek tijdens een legendarisch concert van The Doors in Miami in 1969. Even later moedigt hij zijn toehoorders aan om zich uit te kleden en doet hij alsof hij zijn geslachtsdeel uit zijn broek haalt.

Zijn gedrag kan eenvoudig afgedaan worden als dat van een dronken malloot die niet spoort. En als rockster kom je met heel veel dingen weg, maar even later had hij toch een rechtzaak aan zijn leren broek, wegens ongepast en onzedelijk gedrag. Pas ruim 40 jaar later wordt zijn uitspatting normaal, of artistiek genoeg bevonden om postuum een pardon te rechtvaardigen, want zijn leven liep af voordat de rechtzaak dat deed.

Om iemands geestelijke gezondheid te beoordelen op basis van gedrag is heel logisch en gebruikelijk, maar uiterst twijfelachtig. Jim Morrison liet zich bij zijn actie inspireren door een experimentele theatergroep die het publiek op indringende wijze onderdeel maakte van de voorstelling. Gedrag dat je eind jaren zestig het label 'gek' zou opleveren, is nu de normaalste zaak van de wereld. Normen en waarden veranderen nu eenmaal en zijn daardoor heel tijdsgebonden en relatief. Dat geldt natuurlijk ook voor geestelijke afwijkingen, die immers van die veranderlijke normen afgeleid zijn. De bloedige rituelen en sporten van de Maya's zouden je vandaag de dag bijvoorbeeld een lange celstraf en tbs met dwangverpleging opleveren. En bepaalde uitspraken waarvoor je in de middeleeuwen als ketter op de brandstapel eindigde, leveren je nu een kast vol bestsellers in de esoterische boekwinkel op.

Dat de menselijke geest rare, ongewone of volgens de huidige normen ongezonde denkbeelden produceert, daar kun je vergif op innemen. Het is denk ik de kunst om ze op de juiste plek te etaleren, of om ze anders voor je te houden. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld de overtuiging dat ze Jezus zijn, of dat ze met Jezus kunnen praten. Als je dit tijdens de dodenherdenking roept waar de koningin bij is, dan zit je dezelfde avond nog in een gesticht, gedrogeerd en wel. Als je slim bent daarentegen, ga je op de Paraview-beurs staan, dan kun je er nog een paar tientjes aan verdienen.

Of iemand echt met onzichtbare entiteiten kan communiceren, daar kan ik niet over oordelen. Dat is hun eigen ervaring. De boodschap hier is dat je zo gek als een deur kunt zijn, maar dat dat je functioneren in de maatschappij niet per se in de weg hoeft te staan. In het bedrijfsleven kan het zelfs je carrière helpen. De truc lijkt me in ieder geval om je geest te temmen, en de verbinding tussen je denken en je spreken en handelen te beheersen. En als het even kan ook te proberen de consequenties te overzien. Daarvoor zijn er genoeg methoden, wetenschappelijk verantwoord en op spirituele grondslag. Maar het begint waarschijnlijk met het helder waarnemen van alles wat zich in en aan je geest presenteert. En daarna een afweging maken of het verstandig is om dit hardop uit te spreken, en of het slim is om er naar te handelen.

En dat moment van bezinning geldt net zo goed voor het iemand voor abnormaal of voor gek uitmaken en het bekritiseren van iemands denkbeelden. Want ondanks dat mensen al 2000 jaar namens Jezus trachten te spreken, lijken we een van zijn mooiste adviezen te zijn vergeten. Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden. En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet? Werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog te doen.

Amen.

Om dit audio-bestand te kunnen beluisteren heeft u de flash player en JavaScript ondersteuning nodig.

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

binary.jpg

Het internet en wij


Guan Her Ng ziet in het internet niet alleen een handig hulpmiddel, maar ook een manier om onszelf te leren kennen. Volgens hem weerspiegelt Web 2.0 zelfs wie wij zijn.

Nog interessanter

Laatste artikelen

Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
23-05
Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
Rupert Marques is niet alleen natuuronderwijzer en beoefenaar van vipassana, maar ook natuuractivist. Met het organiseren van de Wildcamp Retreat combineert hij deze drie bezigheden. Waarom doet hij en dat en hoe gaan boeddhisme en ecologie samen? René van der Stok ging mee op kamp en interviewde Marques.
Dalai lama in september naar Nederland
11-05
Dalai lama in september naar Nederland
De dalai lama komt in september naar Nederland. Op 16 en 17 september geeft hij in Rotterdam Ahoy twee openbare lezingen. De eerste wordt ingeleid met een gesprek tussen de dalai lama en Richard Gere, acteur en voorzitter van International Campaign for Tibet. Tickets zijn nu online te koop.
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
04-05
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
Een intiem portret over de gepassioneerde Magnum fotograaf Raghu Rai, de vader van de Indiase fotografie, gezien door de ogen van zijn even ambitieuze dochter Avani Rai. Woensdag 16 mei om 22.40 uur op NPO 2 bij de Boeddhistische Blik..
Boeddhistische culturen: Chinese chants voor Kwan Yin
19-04
Boeddhistische culturen: Chinese chants voor Kwan Yin
Veel westerlingen associëren het boeddhisme als eerste met mediteren. Maar wat doen boeddhisten uit andere culturen? Judith Sudhölter gaat op tournee langs verschillende niet-westerse boeddhistische groepen. In dit eerste deel viert ze de verjaardag van Kwan Yin in de Chinees-boeddhistische Longquan-tempel te Utrecht.
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
15-05
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
Dat het voeren van een goed gesprek een kunst is, besefte Kitty voor het eerst toen ze net was gestopt met roken. Nu, 21 jaar later, moest ze daar weer aan denken, toen ze het boek "The Lost Art of Good Conversation las, van Sakyong Mipham. Dit is haar recensie.
Symposium over leegte in Amsterdam
04-05
Symposium over leegte in Amsterdam
De westerse filosofen, een paar uitzonderingen daar gelaten, hebben er altijd angst voor gehad. Maar in de boeddhistische filosofie is leegte een, zo niet het centrale begrip. Vrijdagavond 4 mei in Arti et Amicitiae in Amsterdam. Met Melissa Tun Tun, Bruno Nagel en Thomas van Huut
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
03-05
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
Al sinds 2006 zijn Belgische boeddhisten bezig om als religie door de staat erkend te worden. Waarom is zo’n erkenning nodig en wat zijn de gevolgen? Loes sprak met voor- en tegenstanders.
KFC's Comfort Zone: Een worden met een hartig taartje
12-04
KFC's Comfort Zone: Een worden met een hartig taartje
Meditatie is blijkbaar zo mainstream geworden dat het zelfs de aandacht trekt van grote adverteerders. Goed nieuws, of het begin van het einde? Een analyse van Rod Meade Sperry.

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 116