Login

Trix in Nepal - Deel 5: Puja voor karma

$article/block[@lang=$lang]/name

Trix in Nepal - Deel 5: Puja voor karma
Trix van Hest vertrok in 2009 naar het hoge en verre Nepal, 'om verschil te maken in een arm land waar de mensen het écht behoefden', beschrijft ze zelf. Ze verbleef vijf weken in een boeddhistisch klooster en deelt haar ervaringen nu met ons in een zesdelige artikelenserie.

Trix in Nepal - Deel 5: Puja voor karma

Trix van Hest
Trix van Hest



Naar Nepal. Om vrijwilligerswerk te doen. Weg uit Nederland en verschil maken in een arm land waar de mensen het écht behoefden. Dat was mijn motivatie toen ik oktober 2009 in het vliegtuig stapte naar Kathmandu. Vijf weken lang woonde ik in een boeddhistisch klooster en gaf Engelse les aan monniken in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Deze ervaring heeft een diepe indruk op mij gemaakt. Het leven daar is zó ontzettend anders…

Met deze artikelenserie wil ik jullie graag meenemen naar een land waar gastvrijheid, vriendelijkheid en collectiviteit centraal staat, godsdienst samengesmolten is met het leven zelf maar dat ook gekenmerkt wordt door grote financiële zorgen, slechte hygiëne, een instabiel politiek klimaat en waar primaire levensbehoeften een schaars goed zijn.

Teatime
Als ik beneden kom, zitten de meeste al van hun thee te slurpen. Een paar stormen op me af en vragen: ‘Tea Miss?’ Ik beantwoord netjes met ‘Yes, please’ en ‘Thank you’ en ga zitten.

Vandaag is het de 25ste van de maand volgens de Tibetaanse kalender en dat betekent puja voor de ouderen. Vele offers worden gebracht in de tempel. De gezangen die gezongen worden tijdens het offerritueel zijn anders van melodie en voelen minder als een mishandeling van mijn trommelvliezen dan de puja in de ochtend. Tijdens de thee wordt een deel van de offers al uitgedeeld. Op onze tafel wordt een bord gezet met allerlei snoepjes, koekjes en wat fruit dat er niet heel appetijtelijk uitziet. De vliegen hebben het zoete inmiddels ook ontdekt en snoepen van de gezegende lekkernijen. De koekjes nog dicht in hun verpakking maak ik open en sop ze in mijn thee. Ik heb al aardig wat gezegende kokoskoekjes achter de kiezen, denk ik met een glimlach. Helaas zien mijn darmen, net als de rijst, dit niet als een zegen…

‘Gij zult niet doden’
Mijn gedachten dwalen af naar onze kamer waar een hele verzameling aan lekkers staat. Een kolonie mieren heeft ze inmiddels ook ontdekt. De regel “niet doden” komt als een neonreclame met toeters en bellen in je hoofd op en je bedenkt je wel tien keer voordat je in dit boeddhistische klooster ook maar één mier zult doden. Mijn kamergenote en ik  werden ons bewust van de goedheid van die kleine schepseltjes. Want wat deden zij nu verkeerd? Met elegantie hebben we de mieren weggeleid. Ik vertelde haar nog dat ik ooit een onderzoekje had gelezen dat men het leven van mieren nader bestudeerd had om het fileprobleem op te lossen. We realiseren ons ineens dat we vaak zonder na te denken iets doen terwijl het helemaal niet zo radicaal hoeft te gaan. ‘Zo’, zei ik toen we klaar waren, ‘nu hebben we weer wat positief karma verzameld. Dat hebben we natuurlijk al doordat we hier als vrijwilligers werkzaam zijn. Met deze daad klimmen we weer wat hoger op de ladder,’ grap ik. ‘Karma?’ Mijn kamergenote fronst. ‘Ja, nog nooit van die boeddhistische term gehoord?’ ‘Nee, eigenlijk niet,’ geeft ze toe. ‘Ik ben pas sinds ik hier in Nepal ben geïnteresseerd geraakt in het boeddhisme en weet er eigenlijk heel weinig van. Ik merk dat ik wel nieuwsgierig ben ernaar. Kun jij mij er iets meer van vertellen?’

Karma
‘Tja, ik heb enkele boeken gelezen die ik je wel kan aanraden omdat ze een goede introductie in het boeddhisme geven. Maar goed, je vroeg over karma. Dat vind ik zelf ook nog lastig, dus ik weet niet of ik het je exact goed kan uitleggen, anders kunnen we het vanavond Santosh vragen? Karma wordt gezien als zowel oorzaak als gevolg. Het is een proces. Alles wat je doet, denkt en zegt in dit leven is van invloed op je hele leven. Het punt dat ik moeilijk vind, is dat boeddhisten geloven in vorige en toekomstige levens. Dus dat we reïncarneren. We worden geboren, leven, sterven en worden weer opnieuw geboren. Alles wat we gedaan, gezegd of gedacht hebben in onze vorige levens is ook van invloed op dit leven. En alles wat we in dit leven doen, zeggen of denken is dus niet alleen van invloed in dit leven maar ook in onze volgende levens. Voor ons westerlingen is het maar wat moeilijk om het te begrijpen laat staan het te voelen en dit te geloven. Maar goed, als we vorige levens en toekomstige levens even ter zijde laten is het dus heel erg van belang dat je in dit leven goed leeft. Vol mededogen, liefde en vriendelijkheid naar jezelf maar ook naar anderen. Op deze manier verzamel je positief of goed karma. Slecht karma is bijvoorbeeld stelen, onwetend handelen, kwaad spreken over iemand, doden en dat soort dingen.’

Spijtbetuiging
Mijn kamergenote is even stil van, dan vraagt ze: ‘Stel dat ik dingen doe die als negatief karma worden beschouwd, hoe kan ik dat dan weer rechtzetten? Of moet ik boete voor wat ik heb gedaan?’ ‘Goede vragen. Het is niet zo eenvoudig. Het schijnt dat als je in je vorige leven moordenaar was, je er in dit leven last van zult hebben. We zijn allemaal mensen en maken fouten. Ondanks de beste bedoelingen kunnen we anderen om ons heen wel eens schade berokkenen. Dit levert dan negatief karma op. Dit kan zich uiten in negatieve gevolgen. Het boeddhisme benadrukt de noodzaak van zuivering van je negatieve daden. Er wordt wel gezegd dat ieder van ons verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag maar je bent niet schuldig. Boetedoening zul je in het boeddhisme niet tegenkomen. Wel spijtbetuiging en herkenning van je daden. Daar begint het mee. Eerst inzien dat je iemand kwaad hebt berokkend, dan betuig je spijt en vervolgens neem je je voor dit nooit meer te doen. Door opmerkzaamheid te ontwikkelen hoop je in het vervolg het negatieve gedrag eerder te herkennen. Het uitgangspunt blijft: leef zo zuiver en oprecht mogelijk, creëer zoveel mogelijk positieve daden, zoals wij nu doen door vrijwilligerswerk, en je wint weer aan positief karma. Het gaat om je intentie. Als je een goede intentie hebt vanuit het hart zul je veel positief karma verwerven.’

Puzzels
Ik schrik op uit mijn gedachten als ik word aangestoten door een van de kleine monnikjes. Of ik nog meer puzzels heb? Gisteren had ik wat woordzoekers uitgedeeld die ze ijverig tijdens het thee drinken hebben gemaakt. Vandaag had ik een paar over om in de lessen te gebruiken. Nu liggen ze op mijn kamer, maar ik beloof hem ze te zullen halen nadat ik mijn thee heb opgedronken. De puzzels zijn leuk en leerzaam. Al zullen ze de betekenis van niet alle woorden kennen, het zal hun taalontwikkeling bevorderen. Ik sta op en als ik langs loop zie ik enkele van hen tekeningen maken in hun schriftjes. Het zijn meestal rozen of lotussen. Een enkeling van hen is echt heel erg goed in tekenen. Hij mag vast naar de Thanka-school bedenk ik me. Alles draait om geld. Als niemand hen kan sponsoren, zullen hun dromen ook niet waar gemaakt kunnen worden denk ik enigszins bedroefd. De meeste monnikjes worden naar het klooster gestuurd omdat hun ouders niet of nauwelijks voor hen kunnen zorgen. Het wordt natuurlijk ook als een eer gezien, maar grotendeels is het een financiële kwestie. In het klooster krijgen ze een gedegen opvoeding, voldoende te eten en onderdak. Als ze ouder worden rijst de vraag wat ze op een dag gaan doen: in het klooster blijven en een religieus leven leiden als leraar of het klooster verlaten om te studeren of een beroep te leren. Aan dit laatste hangt een kostenplaatje. Ik pak de woordzoekers van mijn bed en loop weer naar beneden. Ze stralen van blijdschap als ik ze uitdeel. Weer wat positief karma verzameld denk ik glimlachend.

Lees ook de eerdere delen van de serie:
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

het-afscheid.jpg

Trix in Nepal - Deel 8: Het afscheid


Trix van Hest vertrok in 2009 naar het hoge en verre Nepal, 'om verschil te maken in een arm land waar de mensen het écht behoefden', beschrijft ze zelf. Ze verbleef vijf weken in een boeddhistisch klooster en deelt haar ervaringen nu met ons in een achtdelige artikelenserie.

Nog interessanter

Laatste artikelen

TV: Een Andere Kijk - Julika Marijn
16-02
TV: Een Andere Kijk - Julika Marijn
In aflevering 1 van een nieuw seizoen van 'Een Andere Kijk' een gesprek met actrice en theatermaker Julika Marijn over leven voor de kunst en de kunst van het leven. 25 februari, 15.50 op NPO2 bij de Boeddhistische Blik.
Meditatie. De blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen
01-02
Meditatie. De blijvende effecten op lichaam, geest en hersenen
Wat zijn de blijvende effecten van meditatie? Daniel Goleman en Richard Davidson scheiden in hun nieuwste boek het kaf van het koren in vier decennia wetenschappelijk onderzoek naar meditatie.
Clarence Bekker over Playing For Change: “Het gaf een boost aan mijn zijn”
25-01
Clarence Bekker over Playing For Change: “Het gaf een boost aan mijn zijn”
Mensen bij elkaar brengen met muziek en zo wereldvrede bereiken. Dat is de onbescheiden doelstelling van Playing For Change, een stichting die muzikanten van over de hele wereld samen nummers laat opnemen. Loes sprak met Clarence Bekker, PFC-participant van het eerste uur.
Geven zonder bijbedoeling
11-01
Geven zonder bijbedoeling
Tijdens een rondje shoppen wordt Kitty geconfronteerd met haar ongemak als het op vrijgevigheid aankomt. Aan de hand van de zes paramita’s gaat ze op zoek naar verlichting.
Boeddhisten houden van liefde
14-02
Boeddhisten houden van liefde
De romantische liefde en boeddhisme, gaat dat wel samen? Deze vraag krijgt René soms op zijn bordje, wanneer zijn boeddhist-zijn ter sprake komt. Hoog tijd voor opheldering! Speciaal voor Valentijnsdag verzamelde hij daarom een aantal boeddhistische liefdesinzichten.
TV: Een Andere Kijk op hedendaagse kunst
30-01
TV: Een Andere Kijk op hedendaagse kunst
Sarah Marijnissen stapt in de derde reeks van "Een Andere Kijk" de ateliers van zes bijzondere kunstenaars binnen om te praten over de toegevoegde waarde van kunst. Vanaf zondag 25 februari op NPO2 bij de Boeddhistische Blik.
Mindful samenwonen in Wake Up Leef
18-01
Mindful samenwonen in Wake Up Leef
Leven in een boeddhistische woongroep: zou dat je beoefening niet enorm verrijken? Judith vroeg het aan de bewoners van Wake Up Leef in Nijmegen Lent.
TV: The Next Guardian
29-12
TV: The Next Guardian
Een film over de diepe kloof tussen vader en zoon in een Bhutaans gezin, waar de tegengestelde verlangens van twee generaties met elkaar in botsing komen. Nu online te zien.

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 113