Mabel van den Dungen: Boeddha Business deel 2

$article/block[@lang=$lang]/name

Mabel van den Dungen: Boeddha Business deel 2
Mabel van den Dungen schrijft het boek Boeddha Business: een toegankelijk boek voor iedereen die verdieping zoekt, maar in het leven van alle dag tegen een rubberen muur van de realiteit aanloopt. Lees de voorpublicaties op Bodhitv!

Mabel van den Dungen: Boeddha Business deel 2

Mabel van den Dungen
Mabel van den Dungen

Voor mij is het boeddhisme net een wonderlijke watertoverput. Elke keer als ik mijn emmer laat zakken en weer boven haal, zit er weer andere kennis en wonderbaarlijkheden in. De ene keer gaat het over lijden, doorzetten of je vijanden vergeven. En de andere keer over wonderen en magische krachten. Er gebeuren ongelooflijke dingen bij monniken die de kunst van meditatie tot het bovennatuurlijk vervolmaken. Ze hebben zo'n concentratievermogen opgebouwd dat het natuurlijke neveneffect van dat concentratievermogen magische krachten met zich meebrengt. In het Sanskriet heet dat Riddhi. Er zijn vier basis magische krachten; chanda (intentie), virya (inspanning), chitta (concentratie) en mimamsa (wijsheid en durf).

boeddha boyBoeddha boy
Een voor ons tastbaar voorbeeld van de ongelooflijke krachten die vrijkomen bij de totale overgave aan meditatie is de 19 jarige Ram Bahadur Banjan. Vanaf zijn vijftiende mediteert hij aan een stuk zonder voedsel. Deze boeddha boy uit Nepal, die niet zou misstaan in een advertentie van Calvin Klein, heeft zich voorgenomen om zes achtereen volgende jaren onder een bodhi-boom te mediteren. Volgens zijn eigen visioen is hij daarna verlicht. Drommen mensen staan nieuwsgierig achter dranghekken om de -in hun ogen- reïncarnatie van Boeddha te aanschouwen. Hij zit daar nu al een paar jaar dag en nacht en het enige wat hij af en toe tot zich neemt is water. Het is al een wonder op zich dat iemand kan leven van het licht. En wonderlijk is het al snel, want zodra onze hersenen het niet meer als iets logisch of volkomen te bevatten kunnen registreren dan steekt argwaan de kop op. Maar omdat wij mensen met onze beperkte waarnemingsvermogen het niet bevatten, hoeft het natuurlijk niet te betekenen dat het niet waar is.

Magische krachten
Boeddha verbood zijn discipelen om met hun magische krachten te pronken. Ze mochten het wel onderling demonstreren, maar moesten deze door intensieve meditatie, zelfverwezenlijking en inzichten ontwikkelde gave van de ongetrainde geest afschermen. Niet omdat die gave alleen voor een select groepje monniken was voorbehouden, want hij vond dat met de juiste training het voor iedereen mogelijk was om deze magische krachten te ontwikkelen, mits de beweegredenen zuiver waren. Het enige wat hij absoluut wilde vermijden is dat er een attractie van de magische krachten werd gemaakt en dat de mensen zich tot meditatie wenden om bepaalde capaciteiten te ontwikkelen in plaats dit als een neveneffect te zien van diepe toewijding en overgave.

Hemelse oren en ogen
Er zijn zes magische krachten en in de Mahasakuludayi Sutta zegt Boeddha tegen zijn trouwste volgeling Udayi er het volgende over:

De eerste magische kracht:
‘En verder, Udayi, heb ik aan mijn discipelen de weg verkondigd waarop zij de diverse magische krachten kunnen uitoefenen. Zij vermenigvuldigen zich van een naar velen, en komen weer terug tot een. Zij verschijnen ergens en verdwijnen weer. Zij gaan ongehinderd door een omheining, een muur of een berg, alsof het lucht is. Zij duiken in de aarde en komer er weer uit op, alsof het water is. Zij lopen op water zonder naar beneden te zinken, alsof het aarde is. Zij vliegen zittend met hun benen over elkaar, door de lucht als een vogel. Zij raken de zon en de maan, van grote macht en kracht, met hun handen aan en bevoelen ze. Zij oefenen tot in de hemel van de Brahma wereld meesterschap over hun lichaam uit'.

mabelHet Hemels Oor:
‘En verder Udayi heb ik aan mijn discipelen de weg verkondigd hoe zij met het element van het hemelse oor, wat zuiver en bovenmenselijk is, zowel hemelse als menselijke geluiden horen, van ver weg en van dichtbij'.

Het waarnemen van de geest van anderen:
‘En verder Udayi, heb ik aan mijn discipelen de weg verkondigd hoe zij met hun geest de geest van andere wezens en andere personen kunnen waarnemen en begrijpen. Ze nemen een geest met verlangen waar als verlangend. En een geest zonder verlangen als niet verlangend. Ze nemen een kwade geest waar als kwaad en een geest zonder kwaad als zonder kwaad.

Het herinnering van vorige levens:
‘En verder Udayi, heb ik aan mijn discipelen de weg verkondigd hoe zij zich hun vele vorige levens kunnen herinneren, en wel op de volgende manier: een leven, twee levens, drie levens, honderd levens, duizend levens, honderdduizend levens, vele wereldperioden van inkrimping en vele wereld periode van expansie'.

Het hemels oog:
‘En verder Udayi, heb ik aan mijn discipelen de weg verkondigd hoe zij met het Hemels Oog, wat bovenmenselijk en helderziend is, kunnen waarnemen hoe wezens doodgaan en wedergeboren worden'.

De vernietiging van de corrupties:
‘En verder Udayi heb ik aan mijn discipelen de weg verkondigd hoe zij de corrupties kunnen vernietigen, zodat zij zonder corrupties leven, met de ‘Vrijheid van het hart' en de ‘Bevrijding door wijsheid' behaald doordat ze de Dhamma zelf gezien, volledig begrepen en verwezenlijkt hebben'.

mangoGouden bedelnap
En dan nog de wonderen die boeddha zelf verrichtte om ongelovigen te laten ervaren over welke gave een verlichte boeddha beschikt:
De monnik Mahamodgalyayana had een wonder verricht om een gouden bedelnap te krijgen. Het verhaal in deze overlevering wil dat boeddha boos reageerde en het verrichten van wonderen daarop verbood. De lokale bevolking kwam al snel tot de conclusie dat Boeddha dus geen wonderen meer kon verrichten en daagde hem uit tot een toverduel. In die tijd in India was het heel normaal om die soort wedstrijden te houden. Koning Bimbisare, een van Boeddha's volgelingen, hoorde van de wedstrijd en was bang dat boeddha niet op de uitdaging in kon gaan omdat hij een totaalverbod op toveren had afgekondigd. Boeddha vond echter dat het verbod niet voor hemzelf gold en nam de uitdaging aan. Koning Prasenajith werd aangewezen als scheidsrechter en hij moest bepalen wie zou winnen. De wedstrijd vond plaats in Shravasti, hoofdstad van Kosala (Utter Pradesh red).
Boeddha wilde zijn wonder verrichten onder een mangoboom. Maar toen Boeddha en zijn gevolg aankwamen bij een mangoboom buiten de stad, bleek dat alle mangobomen waren omgehakt. Toen Boeddha bij een andere afgesproken plek aan kwam, verwelkomde een lokale tuinman hem met een mango. Boeddha at de vrucht op en vroeg de tuinman de pit te planten. Het zaadje groeide ter plekke uit tot een volwassen boom vol met rijp vruchten.
Maar de echte wonderen vonden de volgende dag plaats. Het eerste wonder dat hij verrichte was de 'tweeling illusie'. In dit wonder zweeft Boeddha ver boven de grond en komt er vuur uit zijn schouders en water uit zijn voetzolen. Het tweede wonder staat bekend als de grote 'Grote Illusie'. In dit wonder verdeelde hij zichzelf in meerdere boeddha's. Deze wonderen verbluften de Koning en alle aanwezigen zo dat Boeddha de wedstrijd won.

Open je ogen
Gelukkig hoeven wij niet over het hek naar de buren te vliegen of in één dag een mangobomen te laten groeien. Maar gebeuren er niet dagelijks wonderen dicht bij huis, die we maar al te vaak afdoen als ‘toevallig' of ‘dat ging per ongeluk'. Wie zich openstelt voor het leven kan dagelijks ervaren dat er veel meer is dan wij ‘simpele' mensen ervaren. Want al vliegen we naar de maan en genezen we voorheen dodelijke ziektes, voor de echte wonderen van het leven hebben we het vaak te druk met ons eigen leven. Sta een stil en kijk naar het hart van een bloem, de kleuren van een vogel of de volmaakte zielenrust van een slapend kind. We leven midden in die watertoverput en hoeven alleen ons ogen open te doen.

Bron magische krachten: suttas.net
Lees ook deel één op Bodhitv: www.bodhitv.nl
Mabel van den Dungen: www.mabelvandendungen.nl

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

rose-mabel-960x370-19.jpg

Essay Mabel: Hoe krijg ik een spiritueel wasbordje?


Dat lichaam en geest een intieme relatie onderhouden, wisten we. Zelfs onze hormonen laten zich door ons denken beïnvloeden. Lifestyle- en fitnesscoach Ralph Moorman maakt daar met zijn 'hormoonbalansdieet' gebruik van en dat trok de aandacht van Mabel...

Nog interessanter

Laatste artikelen

Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
23-05
Eco-Dharma: Boeddha als natuuractivist
Rupert Marques is niet alleen natuuronderwijzer en beoefenaar van vipassana, maar ook natuuractivist. Met het organiseren van de Wildcamp Retreat combineert hij deze drie bezigheden. Waarom doet hij en dat en hoe gaan boeddhisme en ecologie samen? René van der Stok ging mee op kamp en interviewde Marques.
Dalai lama in september naar Nederland
11-05
Dalai lama in september naar Nederland
De dalai lama komt in september naar Nederland. Op 16 en 17 september geeft hij in Rotterdam Ahoy twee openbare lezingen. De eerste wordt ingeleid met een gesprek tussen de dalai lama en Richard Gere, acteur en voorzitter van International Campaign for Tibet. Tickets zijn nu online te koop.
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
04-05
TV: Raghu Rai – An Unframed Portrait
Een intiem portret over de gepassioneerde Magnum fotograaf Raghu Rai, de vader van de Indiase fotografie, gezien door de ogen van zijn even ambitieuze dochter Avani Rai. Woensdag 16 mei om 22.40 uur op NPO 2 bij de Boeddhistische Blik..
Boeddhistische culturen: Chinese chants voor Kwan Yin
19-04
Boeddhistische culturen: Chinese chants voor Kwan Yin
Veel westerlingen associëren het boeddhisme als eerste met mediteren. Maar wat doen boeddhisten uit andere culturen? Judith Sudhölter gaat op tournee langs verschillende niet-westerse boeddhistische groepen. In dit eerste deel viert ze de verjaardag van Kwan Yin in de Chinees-boeddhistische Longquan-tempel te Utrecht.
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
15-05
Boekrecensie - The Lost Art of Good Conversation
Dat het voeren van een goed gesprek een kunst is, besefte Kitty voor het eerst toen ze net was gestopt met roken. Nu, 21 jaar later, moest ze daar weer aan denken, toen ze het boek "The Lost Art of Good Conversation las, van Sakyong Mipham. Dit is haar recensie.
Symposium over leegte in Amsterdam
04-05
Symposium over leegte in Amsterdam
De westerse filosofen, een paar uitzonderingen daar gelaten, hebben er altijd angst voor gehad. Maar in de boeddhistische filosofie is leegte een, zo niet het centrale begrip. Vrijdagavond 4 mei in Arti et Amicitiae in Amsterdam. Met Melissa Tun Tun, Bruno Nagel en Thomas van Huut
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
03-05
Subsidie voor Belgische Boeddha’s
Al sinds 2006 zijn Belgische boeddhisten bezig om als religie door de staat erkend te worden. Waarom is zo’n erkenning nodig en wat zijn de gevolgen? Loes sprak met voor- en tegenstanders.
KFC's Comfort Zone: Een worden met een hartig taartje
12-04
KFC's Comfort Zone: Een worden met een hartig taartje
Meditatie is blijkbaar zo mainstream geworden dat het zelfs de aandacht trekt van grote adverteerders. Goed nieuws, of het begin van het einde? Een analyse van Rod Meade Sperry.

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 116