Dungens Dharma: hoe kan het boeddhisme mij helpen bij mijn levensweg?

$article/block[@lang=$lang]/name

Dungens Dharma: hoe kan het boeddhisme mij helpen bij mijn levensweg?
In Dungens Dharma beantwoordt Mabel van den Dungen maandelijks een vraag die door Bodhitv bezoekers is uitgekozen. Deze keer: Hoe kan het boeddhisme mij helpen bij het vinden van mijn levensweg? Stuur jouw vraag naar Bodhitv en wie weet beantwoord Mabel die de volgende keer!

Dungens Dharma: hoe kan het boeddhisme mij helpen bij mijn levensweg?

Mabel van den Dungen
Mabel van den Dungen

Vraag: ‘Hoe kan het boeddhisme mij helpen met mijn levensweg?”

MET HET HART VAN EEN BOEDDHA

Het leven is een caleidoscoop; je kunt er elke minuut van de dag naar kijken en toch ziet het er altijd anders uit. Een kakofonie aan kleuren, indrukken, geluiden, gevoelens, mensen en wensen. Om in deze wirwar van oneindige mogelijkheden  je eigen koers te vinden is niet makkelijk. Sommige mensen proberen het door zichzelf  een bedacht leven op te leggen, anderen leven er gewoon op los en een grote groep doet iets wat daar tussenin ligt. Maar waar ligt nu je eigen authentieke pad?

Als je leven voorspoedig draait, kun je al snel denken dat je op koers ligt. Terwijl als je echte tegenspoed ervaart door bijvoorbeeld het verliezen van zaken die je dierbaar zijn, kun je weer enorm aan jezelf gaan twijfelen. Je kunt de juistheid van je levenspad dus ook niet aflezen aan je succes of het uitblijven ervan omdat dit allemaal externe factoren zijn. Tuurlijk helpt het om te weten wat je wilt, omdat je dan een richtinggevoel hebt; een doel om na te streven. Maar dat zegt nog steeds niets over je diepste levensgeluk. Wat kan het boeddhisme dan betekenen op zoek naar mijn pad? Alles. Wie de boeddha in zichzelf weet te ontdekken, roeit het leven met roeispannen. Het boeddhisme heeft mij in ieder geval twee belangrijke dingen geleerd. 

mabelAcceptatie
De eerste is acceptatie. Acceptatie van wat is. Niet hunkeren naar de illusie van hoe je het graag zou willen of hoe je denkt dat het leven zou moeten zijn, maar accepteren van al wat is. Als je in het nu leeft en het werkelijk kunt zien voor wat het is, hoef je je nergens tegen te verzetten. Je kan dankbaar zijn voor wat er is. Zie het leven als een rivier en jij vaart erop. Elke keer als je naar de oever kijkt, is er een ander uitzicht. Je kan wel willen vasthouden aan hoe het landschap er 300 meter geleden uitzag, maar dat levert alleen maar frustratie op. Dat betekent niet dat je geen eigen vrije wil hebt, maar verander dat wat mogelijk is en accepteren wat het leven je aanbiedt. De oever verandert. Je leven verandert, maar als het goed is blijf jij onder alle omstandigheden hetzelfde.

De middenweg
Het tweede wat voor mij erg belangrijk is in het boeddhisme is de weg van het midden. Als een uiterst fanatiek en gedreven persoon, vergeet ik nogal eens te genieten van het leven. Ik ben zo bezig alles uit het leven te halen op emotioneel, sportief en zakelijk gebied dat als ik niet oppas het leven zo aan mij voorbij kruipt. De weg van het midden is een boeddhistisch principe dat altijd staat voor balans. Werken, maar ook ontspannen. Mediteren, maar ook spelen. Sporten maar ook relaxen. Gezond eten, maar niet bang zijn voor een kaassoufflé. Eerst dacht ik dat de weg van het midden een slappe versie van het compromis was. Nu weet ik dat zolang ik mijn pad in het midden loop, elke stap mij dichter bij mijzelf brengt en het leven leidt met het hart van een boeddha.   

Lees ook het inleidende interview met Mabel van den Dungen: lees het hier

Welke vraag wil jij in de poll zien? Stuur je vraag naar Anne: a.kleisen@boeddhistischeomroep.nl en wie weet beantwoord mabel volgende keer jouw vraag!


Reacties op dit artikel

Ik denk niet dat je onder alle omstandigheden hetzelfde blijft ook niet als het goed is.

Het is juist de kunst om ook de veranderingen aan jezelf te accepteren zoals ze zijn. Iedereen wordt ziek, oud, lelijker of juist mooier. Het gaat erom dat je dit accepteert voor wat het is en de botox links laat liggen. Dit geld natuurlijk ook op mentaal gebied. Vroeger toen je klein was vond je het prachtig om met poppen/lego te spellen nu kom je niet eens meer op het idee om dat te gaan doen, maar kun je weer genieten van andere dingen waar je vroeger niets aan vond.


goud  visHet aspect 'dankbaar zijn' vind ik lastig. Wat als de ervaring of sensatie in het nu onprettig is. Daar dankbaar voor proberen te zijn is dan een onwerkelijke oefening: iemand geeft je een klap in het gezicht. Reactie: 'dankje en vergeet mijn andere wang niet'. Dat is haast evangelisch. Of heeft de dankbaarheid betrekking op de realisatie van de acceptatie? Dus de sensatie of emotionele staat is onprettig. Je bent je daarvan bewust, ziet het voor wat het is (niet zelf, niet persoonlijk en tijdelijk van aard). Waarna de sensatie op natuurlijke wijze verminderd en verdwijnt. Om vervolgens dààr dankbaar voor te zijn?

Ik ben geneigd om verlichting dichter bij huis te zoeken: acceptatie van de ondankbaarheid. Want dankbaar willen zijn maar het niet zijn is eerder een vorm van lijden dan van geluk.


 Ik zat het artikel net te lezen. En ik las over hoe de oever eruit zag als je ernaar kijkt. Ik las over hoe de oever eruit zag als je 300 meter ver bent en dat je wel kunt mijmeren over hoe mooi de oever er 300 meter terug eruit zag.
Ik moest opeens denken aan het leven als een rivier. Een rivier stroomt altijd verder en nooit terug. Het leven stroomt ook altijd verder en nooit terug. En je weet niet hoe de oever er over 100 meter uit ziet. De oever van 300 meter terug wel, maar daar kun je niet heen.
Gek, zo heb ik het nooit eerder gezien. ik kende de beeldspraak wel van de rivier: als je er in stapt is het niet dezelfde rivier als gisteren, maar terwijl je dat denkt is de rivier weer anders, omdat die inmiddels is verder gestroomd. Ik bleef hangen op het inzicht van iemand die op de oever staat en het water aan zich voorbij ziet trekken. Niet als iemand die met de rivier meegaat en het leven beleefd. En als de rivier overgaat in de zee, is de rivier niet meer de rivier, maar de zee. De rivier is dan dood en wil je terug naar de rivier, dan gaat dat niet, want dan moet je tegen de stroom in. het water stroomt naar omlaag en niet naar omhoog. De tijd verstrijkt vooruit en niet achteruit. Goh, en dat door een paar woordjes en dit artikel.

Bedankt.

Edwin

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

mabel-geposeerd-herman-3-96-5.jpg

Mabel van den Dungen: Waarom gelooft de ene boeddhist wel in reincarnatie en de andere niet?


Mabel van den Dungen geeft in Dungens Dharma antwoord op de vraag: Waarom gelooft de ene boeddhist wel in reïncarnatie en de andere niet?

Nog interessanter

Laatste artikelen

Word wakker met de VU op 23 juni om 15h00!
04-06
Word wakker met de VU op 23 juni om 15h00!
Op maandag 23 juni om 15h00 vindt er op de VU in Amsterdam een bijeenkomst plaatst waarbij drie boeddhisten uit verschillende stromingen hun visie geven op de basisprincipes van het boeddhisme. Dit ter gelegenheid van de samenwerking tussen de VU en Bodhitv!
Grote vlekken, kleine vlekken, goedbedoelde vlekken
22-05
Grote vlekken, kleine vlekken, goedbedoelde vlekken
Wat doe je als rechtgeaarde boeddhist wanneer je ruzie hebt met een vriend? Chihiro Geuzebroek (24) keek toe bij een ruzie tussen twee boeddhistische vrienden. 'voor de lol betrekken ze de boeddhistische beoefening van de ander in het conflict. "Wat jij dus doet is echt zó erg niet boeddhistisch!". "Dat is zo erg jouw negatieve karma".
In het Zentrum zit men stil, Marleen dus ook! Deel zes
15-05
In het Zentrum zit men stil, Marleen dus ook! Deel zes
Marleen van der Leij kan niet eens stilzitten in de bioscoop. Het maakt niet uit hoe lekker de stoelen zitten of hoe leuk het gezelschap is, na tien minuten is ze al vijf keer van houding gewisseld. En juist zij gaat voor Bodhitv een meditatiecursus volgen! Volg haar belevenissen in deze tweewekelijkse column. Deel zes.
Stille kracht
08-05
Stille kracht
Welk boek maakte jou opmerkzaam op het boeddhisme? Voor Laurens van Aarle was dat The Tibetan Book of Living and Dying van Sogyal Rinpoche. 'Er stond dat de enige constanten
Een sangha stichten doe je zo
29-05
Een sangha stichten doe je zo
Wat als je jezelf wel voorzichtig boeddhist wil noemen maar je niet per sé wilt aansluiten bij een bestaande richting? Of als je inspiratie haalt uit leraren van verschillende stromingen? Dan richt je een eigen groep Dharma vrienden op, en zo doe je dat.
Op een onbewoond eiland
19-05
Op een onbewoond eiland
Anne Kleisen (28) ging een week op vipassana retraite bij Jotika Hermsen. Ver weg van de stadse drukte was zij met 24 anderen totaal op zichzelf aangewezen. Geen enkele vorm van afleiding of contact tussen de aanwezigen en met het thuisfront is toegestaan. Een verslag over enge spinnen en droge grutjes.
Powerful beyond measure
13-05
Powerful beyond measure
Verpruts jij ook vaak juist de dingen die je écht graag wilt? Grote kans dat je bang bent. En niet zonder reden, want ergens in je verleden heb je uit zelfbescherming allerlei mechanismen opgebouwd om jezelf te verdedigen. In de zijnsoriëntatie leer je om niet weg te gaan van moeilijke situaties maar er juist bij te blijven om zo vanuit je kracht te kunnen opereren.
Dungens Dharma: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan?
06-05
Dungens Dharma: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan?
In Dungens Dharma beantwoordt Mabel van den Dungen maandelijks een vraag die door Bodhitv bezoekers is uitgekozen. Deze keer: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan? Stuur jouw vraag naar Bodhitv en wie weet beantwoord Mabel die de volgende keer!

Pagina 1 | .. | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | .. | 116