Dungens Dharma, een inleiding

$article/block[@lang=$lang]/name

Dungens Dharma, een inleiding
Mabel van den Dungen zal maandelijks in de rubriek Dungens Dharma de vraag beantwoorden die door jullie is gekozen in de poll. Wat heeft zij met boeddhisme en waarom kan boeddhisme belangrijk zijn voor jongeren?

Dungens Dharma, een inleiding

Mabel van den Dungen
Mabel van den Dungen

Mabel van den Dungen (42) zal in de rubriek Dungens Dharma maandelijks een vraag beantwoorden die door de bezoekers van Bodhitv is uitgezocht. Ter inleiding hier een interview met haar over haar beoefening en haar ervaring als coach. Ook kun je stemmen op de homepage op welke vraag je graag door Mabel beantwoord ziet worden. Of stuur de vraag die volgende keer in de poll moet staan naar Bodhitv

Boeddhisme
2,5 jaar geleden had ik een interview met Lucia Rijker. Lucia is altijd al een van mijn favoriete vrouwen geweest. Buiten dat ik haar aan de buitenkant prachtig vind, vind ik haar ook als mens heel bijzonder. Ze heeft een mix van kracht, wijsheid en vrouwelijkheid. Ze heeft heel veel vrouwen laten zien dat zelf in een mannenwereld, wat de bokswereld overduidelijk is, zij het verschil heeft kunnen maken. Ze heeft eens gezegd, ‘vroeger voordat ik boeddhist was vocht ik om mijn tegenstander pijn te doen en te verslaan. Nu ik boks en boeddhist ben, vecht ik om mijn eigen kwaliteiten als bokser te verbeteren dankzij mijn tegenstander’. Lucia hangt het Nichren Boeddhisme aan, waar een grote mate van actie en verantwoordelijkheid inzit en dat sprak mij, zeker als een Ambitieuze westerse vrouw enorm aan. Sindsdien chant ik twee keer per dag en heb ik de essentie van de Lotus Soetra op mijn onderrug getatoeëerd; Nam myho renge kyo.

mabelEn nu?
Het is mijn basis en elke keer als ik het contact met mijzelf en de wereld verloren ben, kom ik er via de klankmeditatie weer bij terug. Mijn altaar is eigenlijk een afspiegeling van hoe het gaat. Als ik erg gehaast ben, sla ik ook wel eens een meditatie over, of staat er te lang een bos bloemen of ververs ik niet elke dag het water. Maar als ik goed in mijn vel zit, zie je dat aan mijn altaar. Dan is het tot in de puntjes met liefde verzorgd. Waarmee is dus ook met respect met mijzelf omga, omdat ik de tijd neem voor mijn spirituele welzijn in plaats van mee te draaien in de ratrace van alledag.

Mooi en soms moeilijk
Ik heb het moeilijk met alle theorie. Hoe meer je over het bovenmenselijke praat, hoe alledaagser je het maakt. Ook de mind en het ego gaan er een mening over vormen. Boeddhisme doe je volgens mij vooral met je hart en daarna pas met de rest. Ook wil ik niet al die regels. Wel of niet vegetarisch, zoveel uur chanten per week, geen boeddha’s in je huis. Ik geloof sterk in je eigen innerlijke wijsheid ‘the boeddha inside’. En die weet precies wat goed voor je is. Dat hoef je niet uit boeken te halen. Al is het natuurlijk wel gewoon interessant om te weten wat er zoal speelt over de hele wereld en wat er in het verleden is gebeurd.

Coaching vanuit boeddhistisch uitgangspunt
Ik kom uit de NLP  hoek, daarin gaat bijna alles via de mentale weg. Dat is een prima vertrek punt, maar op een gegeven moment zijn mensen eraan toe om ook met hun hele wezen te groeien, daar houden de Neuro linguïstische programeer modellen op en ga je over op inzicht, wijsheid, empathie en invoelen. Eigenlijk alles wat het boeddhisme te bieden heeft. Maar ieder mens is weer anders. Sommige mensen floreren bij Reiki terwijl een ander zich veiliger voelt bij een psychiater. Ik geloof dat je je eigen vorm moet vinden. Coaching is niets anders dan groeien naar wie je werkelijk bent. Alle onzin van je af schudden en showing your true colors.

Boeddhisme en de jeugd
We leven in een maatschappij, waarin zoveel mensen vervreemd zijn van zichzelf. Het meest voorgeschreven geneesmiddel is een kalmeringsmiddel. Dat zegt toch wel wat. En kijk eens hoeveel jongeren er al drinken. We zijn bijna allemaal op de vlucht, terwijl als je contact maakt met jezelf, je kunt zien en voelen dat die demonen waar je zo hard voor wegrent, verdwijnen zodra je er licht op schijnt. Er is een mooie strofe uit het boeddhisme die zegt dat een grot 40.000 jaren donker blijft, maar dat een kaars er in een oogwenk licht brengt. Zo is het ook met veel maatschappelijke, emotionele en mentale problemen. Verdoven met drugs, geneesmiddelen en drank is niet de oplossing. In liefde contact met jezelf maken is het begin. Alles begrijpen hoeft namelijk niet. Het boeddhisme is iets wat in je groeit, dat heeft tijd nodig. Maar net als met God, voel je je vanaf het moment dat je er mee begint, nooit meer alleen, want vanaf dat moment ben je bij jezelf. Het is prachtig en niet alleen je eigen leven verandert erdoor, maar je kan ook zoveel voor anderen betekenen. Soms alleen al door een voorbeeld te zijn.

Welke vraag zie jij graag door Mabel beantwoord? Stem op de homepage van Bodhitv op jouw keuze. Ook horen wij graag welke vragen jij de volgende keer in de poll wil zien staan. Stuur je vraag naar Anne Kleisen 

Reacties op dit artikel

Hallo mensen van Bodhitv
Hoewel jullie het nodige leven in de wat duffe Nederlandse boeddhistische brouwerij brengen, is dit niet zo'n gelukkige keus. Ik maak me hier vast niet populair mee maar dat geeft niet, ik hoor door m'n hoge leeftijd toch niet tot de doelgroep.
Bij de introductie van Mabel had wel mogen staan dat er allerlei vormen van boeddhisme zijn en dat wat zij brengt wel op de rand is: een soort "buddhism light". Ik geeft de voorkeur aan 'the real thing"

Joop
 


goud vismet Joop: iets meer achtergrondinfo zou aardig zijn. Mijn beeld van nicherin is verafgoding van een persoon (niet eens prins Gotama maar een chinees) middels eindeloos reciteren van dezelfde mantra, nl. die Mabel heeft laten tatoeëren.

Dat het altaar er goed uitziet als zij lekker in haar vel zit snap ik. Maar wat doet deze vorm van Boeddhisme wanneer dat niet het geval is? Is er dan nog wel toevlucht te vinden in Boeddha en Dhamma of alleen nog in Sangha?


Emil van ZuylenJoop,

Bedankt voor je (uw?) reactie, jeugdigheid heeft niet alleen met leeftijd te maken. Hoe dan ook, er zijn inderdaad meer vormen van boeddhisme. Dat het Nichiren boeddhisme "op de rand" of zelfs "buddhism light", of misschien niet "the real thing" zou zijn, dat is ook maar een mening. De omvang en nuancering van de filosofie van de Lotus Soetra doet anders vermoeden.

Bu Tho,

Ook bedankt voor de reactie. Nichiren was een Japanner en geen Chinees, zoon van een visser in plaats van een prins. In zijn leer, gebaseerd op de Lotus Soetra, worden geen personen verafgood. Een reactie op een artikel is niet helemaal de plaats voor meer achtergrondinfo, neem me niet kwalijk. Maar daar kan je altijd naar op zoek gaan.

Je vraag snap ik niet. Probeer je uit een momentopname van een beleving van een persoon uit te vinden hoe het hele boeddhisme van Nichiren / de Lotus Soetra in elkaar steekt?

Hoezo zou je alleen nog maar toevlucht vinden in de sangha als je je niet lekker in je vel zit? Ik begrijp niet waar je op doelt.

We kunnen hier een hele discussie voeren, maar nogmaals, een beetje inlezen kan geen kwaad.


goud vis@Emil.
Jij ook dank voor de reactie.

Mijn weerstand t.a.v. Nicheren is groot merk ik. Wellicht vanwege ervaringen met aanhangers daarvan in het verleden. Daarbij werd het reciteren van de mantra, het chanten, verheerlijkt en zou het alles brengen wat je maar wenste. Van die euforie bleef niet veel over in mindere tijden. Geen innerlijke wortel om helder te observeren (dharma). Wat resteert is de gemeenschap van aanhangers, de kracht van het collectief. In mijn beleving soortgelijk aan een EO Jongerendag: het voelt goed om samen in iets geweldigs te geloven.

Naar mijzelf kijkend merk ik dat ik geneigd ben mijn overtuigingen als beter te beschouwen dan die van Nicheren. Zelfbedrog, aangezien dat een typische eigenschap is van mijn ego: vergelijken, beoordelen en labelen. Een reply die iets weerlegd daarin beschouw ik als waardevol. Maar ik begrijp van je dat discussie over het artikel niet de gewenste reactievorm is. Dat wil ik graag respecteren. Hoewel ik mij afvraag welke criteria dan wel geldig zijn, sec lofbetuigingen? Wat het voorbeeld van de Thaiboksende Nicheren Boedhiste betreft; ik zou het beschouwen als een voorbeeld waarin enkele Boeddhistische lessen worden toegepast om agressie te cultiveren. Blijkbaar kan er veel discussie ontstaan over wat echt Boeddhisme is, wat de Boeddha of Nicheren of God of Allah, etc. nou werkelijk bedoelt zou hebben. Staat de waarheid in de Lotus Sutra, de Pali Canon, de Bijbel, de Koran? Heeft discussiëren over Boeddhisme überhaupt zin? Of is taal een te beperkte vorm van communicatie om de essentie te kunnen overdragen? Ik geloof dat laatste en wil het daar graag bij laten.


Hallo

Laat ik het eens ouderwets en hard zeggen
Wat is het nut om ons te vertellen dat je een citaat uit een sutra op je kont hebt klaten tatoeeren.
Dat wil ik gewoon niet weten

Joop 


Emil van ZuylenAan goudvis,-mooi plaatje trouwens-, nog een reactie op de reactie.

Natuurlijk heeft discussiëren over boeddhisme zin, het enige wat ik trachtte aan te wijzen was de beperking van een discussie gevoerd in een serie reacties op een artikel.

Je vraag over criteria is een hele fundamentele vraag. Allereerst, en heel erg moeilijk, is ieder leven te respecteren. Om geen mensen af te wijzen, wat geen sinecure is omdat ideeën zo dicht bij ons gevoel van identiteit liggen. Echt naar iemand anders luisteren is al een hele opgave.

Dat gezegd hebbende, een criterium zou kunnen zijn om na te gaan in hoe verre een idee/leer/filosofie etc. heilzaam is voor een individu en de maatschappij.

Zonder taal was er helemaal geen boeddhisme. Als Shakyamuni zich niet uitgesproken had, niet in dialoog was gegaan, hadden we hier überhaupt niet over boeddhisme kunnen praten. Wat dat aangaat lijkt me taal niet onbelangrijk.

In gesprek te gaan heeft mij alleen maar geholpen om mensen meer te kunnen waarderen, voorbij (voor)oordelen te gaan, en mijn onwetendheid in te dammen.

Graag zou ik de discussie aangaan, ik vroeg me alleen af of dit de juiste vorm zou zijn om diep in te gaan op je aanmerkingen.

Aan Joop,

Wat is het nut om je daaraan te storen?



Hallo Emil, anderen

Dat is het probleem niet.
Hoe het boeddhisme is Nederland gaat worden, staat nog open.
Ieder van ons kan die ontwikkeling een heel klein beetje beïnvloeden.
Het soort boeddhisme waar Mabel van Dungen voor staat vind ik niet de goede ontwikkeling, daarom probeer ik het te ontmoedigen.
Het is me te licht, het echte boeddhisme belooft volgens mij helemaal niet een verlichting in een minuut.

Joop

PS Ik ben opnieuw de Lotus Sutra gaan lezen, een paar honderd bladzijden
Waar gaat de Lotus Sutra over? Over de Lotus Sutra.
Heel merkwaardig een tekst die steeds naar zichzelf verwijst
 


Emil van ZuylenHallo Joop,

Bedankt voor je reactie, en bedankt dat je de Lotus Sutra aan het herlezen bent. Het is duidelijk dat je niet zo enthousiast bent over het Nichiren boeddhisme. Waar ik wel benieuwd naar ben is wat je eigenlijk bedoelt met het "echte" boeddhisme?

Als ik dat lees interpreteer ik dat echt boeddhisme in staat is om alle mensen naar verlichting te leiden. Deze vragen, wat is boeddhisme eigenlijk, en wat is verlichting, raken de kernpunten aan van waar het in het boeddhisme om gaat. Of wat het boeddhisme zou kunnen zijn. Antwoorden op deze vragen zijn te vinden in het leven van Shakyamuni, in de sutra's en in het gedrag van de mensen die boeddhisme beoefenen.

Het vertrekpunt, de origine, van het boeddhisme ligt in de wens van Shakyamuni om een oplossing te zoeken voor het lijden van de mens. Wat de sutra's betreft, zal ik me even richten [in een notedop, doch uitgebreider dan "de Lotus Sutra gaat over de Lotus Sutra"] op de visie die in de Lotus Sutra uiteen wordt gezet. Omdat klaarblijkelijk er bij je lezen nogal wat onder de radar door is gevlogen.

Wat ik heb begrepen is dat de Lotus Sutra een leerstelling is die verlichting en leven en dood belicht vanuit Shakyamuni zelf. Met andere woorden, de Lotus Sutra verhaalt hoe boeddha's zelf verlichting bereiken.

In de Lotus Sutra stelt Shakyamuni dat de gelofte die hij oorspronkelijk maakte, om met andere woorden iedereen in staat te stellen dezelfde levensconditie als een boeddha te realiseren, is ingelost. Elk onderscheid tussen een boeddha en een 'gewoon mens' wordt in de Lotus Sutra verwijderd. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk gemaakt door te stellen dat ook mensen van de twee voertuigen, vrouwen of zelfs Devadatta verlichting zullen bereiken.

Dan onthult Shakyamuni in het 16e hoofdstuk, dat hij geen verlichting bereikte onder de Bodhi boom in India, zoals hij iedereen had verteld. Maar dat hij in werkelijkheid verlichting had bereikt in een oneindig ver verleden. Sindsdien is hij altijd in een of andere vorm in deze wereld of elders aanwezig geweest om mensen naar verlichting te leiden. Waarvoor hij allerlei 'geschikte middelen' gebruikt. De oorsprong van zijn verlichting in het oneindig ver verleden is, hoe kan het ook anders als we de reden herinneren waarom hij het paleis verliet, bodhissatva beoefening. Zie hierbij ook het verhaal van Bodhissatva Nooit Kleinerend.

In elk geval liggen hier de wortels van de concepten "samsara is nirvana" en "aardse verlangens zijn verlichting". Het idee van nirvana als het ontsnappen uit samsara wordt hiermee onderuit gehaald. Was dat überhaupt geen escapistische gedachte? Aan het lijden een eind maken door er aan te ontkomen?

Ergo, een boeddha is iemand die zich de aspiratie voor het geluk van zelf en anderen herinnert en daarop voortdurend actie onderneemt. Hierop is de visie van verlichting bezien vanuit de Lotus Sutra gebaseerd. De cosmische schaal waarop de Lotus Sutra zich afspeelt verwijst hier ook naar. De Schattoren die verschijnt zou je kunnen lezen als een beeld van hoe magnifiek en hoe oneindig waardevol je leven is. Bewust zijn hiervan en natuurlijk ook hoe onschatbaar ieder ander leven is, ook dit is verlichting. Compassie, wijsheid, hoop, moed, levenskracht, dit zijn allemaal kwaliteiten van de boeddhastaat.

Uiteindelijk gaat het om ons gedrag als mens, hierin onthult zich de leerstelling die we beoefenen en of waar we in geloven.

Tot hier, voordat deze reactie transformeert in een artikel.

Hartelijke groet,


Emil

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

mabel-geposeerd-herman-3-96-5.jpg

Mabel van den Dungen: Waarom gelooft de ene boeddhist wel in reincarnatie en de andere niet?


Mabel van den Dungen geeft in Dungens Dharma antwoord op de vraag: Waarom gelooft de ene boeddhist wel in reïncarnatie en de andere niet?

Nog interessanter

Laatste artikelen

Word wakker met de VU op 23 juni om 15h00!
04-06
Word wakker met de VU op 23 juni om 15h00!
Op maandag 23 juni om 15h00 vindt er op de VU in Amsterdam een bijeenkomst plaatst waarbij drie boeddhisten uit verschillende stromingen hun visie geven op de basisprincipes van het boeddhisme. Dit ter gelegenheid van de samenwerking tussen de VU en Bodhitv!
Grote vlekken, kleine vlekken, goedbedoelde vlekken
22-05
Grote vlekken, kleine vlekken, goedbedoelde vlekken
Wat doe je als rechtgeaarde boeddhist wanneer je ruzie hebt met een vriend? Chihiro Geuzebroek (24) keek toe bij een ruzie tussen twee boeddhistische vrienden. 'voor de lol betrekken ze de boeddhistische beoefening van de ander in het conflict. "Wat jij dus doet is echt zó erg niet boeddhistisch!". "Dat is zo erg jouw negatieve karma".
In het Zentrum zit men stil, Marleen dus ook! Deel zes
15-05
In het Zentrum zit men stil, Marleen dus ook! Deel zes
Marleen van der Leij kan niet eens stilzitten in de bioscoop. Het maakt niet uit hoe lekker de stoelen zitten of hoe leuk het gezelschap is, na tien minuten is ze al vijf keer van houding gewisseld. En juist zij gaat voor Bodhitv een meditatiecursus volgen! Volg haar belevenissen in deze tweewekelijkse column. Deel zes.
Stille kracht
08-05
Stille kracht
Welk boek maakte jou opmerkzaam op het boeddhisme? Voor Laurens van Aarle was dat The Tibetan Book of Living and Dying van Sogyal Rinpoche. 'Er stond dat de enige constanten
Een sangha stichten doe je zo
29-05
Een sangha stichten doe je zo
Wat als je jezelf wel voorzichtig boeddhist wil noemen maar je niet per sé wilt aansluiten bij een bestaande richting? Of als je inspiratie haalt uit leraren van verschillende stromingen? Dan richt je een eigen groep Dharma vrienden op, en zo doe je dat.
Op een onbewoond eiland
19-05
Op een onbewoond eiland
Anne Kleisen (28) ging een week op vipassana retraite bij Jotika Hermsen. Ver weg van de stadse drukte was zij met 24 anderen totaal op zichzelf aangewezen. Geen enkele vorm van afleiding of contact tussen de aanwezigen en met het thuisfront is toegestaan. Een verslag over enge spinnen en droge grutjes.
Powerful beyond measure
13-05
Powerful beyond measure
Verpruts jij ook vaak juist de dingen die je écht graag wilt? Grote kans dat je bang bent. En niet zonder reden, want ergens in je verleden heb je uit zelfbescherming allerlei mechanismen opgebouwd om jezelf te verdedigen. In de zijnsoriëntatie leer je om niet weg te gaan van moeilijke situaties maar er juist bij te blijven om zo vanuit je kracht te kunnen opereren.
Dungens Dharma: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan?
06-05
Dungens Dharma: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan?
In Dungens Dharma beantwoordt Mabel van den Dungen maandelijks een vraag die door Bodhitv bezoekers is uitgekozen. Deze keer: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan? Stuur jouw vraag naar Bodhitv en wie weet beantwoord Mabel die de volgende keer!

Pagina 1 | .. | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | .. | 116