Onthecht, behalve van mijn fiets

$article/block[@lang=$lang]/name

Onthecht, behalve van mijn fiets
Heel leuk dat ideaal van onthechting, maar wat als je fiets op een morgen weg blijkt te zijn? Je trouwe, mooie, onmisbare fiets?? Wanneer voel jij je gehechter dan je eigenlijk zou willen?

Onthecht, behalve van mijn fiets

Janneke Dammers
Janneke  Dammers

Het is ochtend, een best mooie ochtend, en ik loop rustig naar buiten om naar mijn bijbaantje te gaan. Zonder na te denken - het is nog vroeg - pak ik mijn sleutel en wil die in mijn fiets steken. Ik kijk eens om me heen. Ik begin nattigheid te voelen. Heb ik gisterenavond mijn fiets ineens ergens anders gezet? Hmm, ik speur het rekje fietsen eens goed af. Geen zwarte omafiets te zien. Ik zoek nog eens, misschien keek ik niet goed – het is tenslotte vroeg - maar het helpt niet. Geen fiets. Hij zal toch niet… Nee, ik wil er nog niet aan dat hij gestolen is. Snel de bus dan maar.

Hechting en begeerte
Die middag, na een niet onplezierige wandeling door Utrecht. Ik woon hier nog niet zo lang, dus een wandeling is best welkom. Ik kijk weer in het rekje. Nog steeds geen fiets. Zelfs na twee keer kijken staat mijn fiets er nog niet. Ja shit, denk ik, hij is er echt niet. Ook de volgende morgen - ik hoopte tegen beter weten in - stond mijn zwarte omafiets er niet. En hij was nog wel zo mooi. Eigenlijk de mooiste fiets die ik ooit gehad heb. Shit zeg.
Best leuk hoor, boeddhisme. Lijden wordt veroorzaakt door hechting en hechting door begeerte. Maar daar sta je, zonder fiets. Wat moet je zonder fiets? Bovendien, hij was echt heel mooi. Dus ja, ik was er wel aan gehecht. Maar is dat slecht? Je bent mobiel als je een fiets hebt en dat is handig als je ergens naartoe wil gaan. En waarom pikt iemand iets van een ander? Lekker boeddhistisch, denkt de egoïst in mij ironisch.

Intentie
Ok, ik zal mijn verontwaardiging eens laten voor wat ze is en proberen iets boeddhistisch verantwoord uit deze situatie te halen. Wat zeggen boeddhistische stromingen eigenlijk over diefstal? De wet van het karma stelt dat goede acties goede gevolgen hebben en slechte acties slechte gevolgen en problemen. Van doorslaggevend belang is wel de intentie die aan de actie ten grondslag lag. Dus als diegene die mijn fiets gepikt heeft nu heel hard een fiets nodig had om zijn lief naar huis te brengen, die anders alleen moest gaan, dan was het wel legitiem om mijn fiets te nemen. Maar eigenlijk geloof ik helemaal niet zo in de goede intenties van die dief. Het is niet dat ik hem of haar meteen veroordeel, maar op zijn minst vind ik het erg vervelend dat mijn spullen me afgenomen worden. En verhalen over busjes die ’s nachts rondrijden waar fietsen in worden geladen klinken toch plausibeler dan geliefden die naar huis gaan….

Mooie straatjes
Dan nog iets, een van de vijf voorschriften, die de basis van moreel gedrag vormen, stelt dat de boeddhist niet mag stelen. (de andere: niet doden, liegen, bedwelmende middelen gebruiken en geen seksueel wangedrag vertonen). Nou ja, tenzij de intentie van de dief van mijn fiets een wel heel nobele was, lijkt het er toch op dat het boeddhisme stelen niet goedkeurt. Niet dat ik daar nu iets mee opschiet, ik heb nog steeds geen fiets en ik mis hem ook wel. Moest ik dan toch niet aan mijn fiets gehecht zijn? Ik geef toe, de situatie maakte me wel bewust van mijn gehechtheid. En het had een onverwacht positieve bijwerking. Inmiddels heb ik namelijk Utrecht te voet goed leren kennen. Zonder fiets kun je het ook goed redden. Al is het leven met een fiets toch een beetje eenvoudiger. Nee veroordelen zal ik de dief niet en zonder fiets heb ik wat mooie straatjes gezien, maar echt prettig vond ik zijn actie nu ook weer niet.

Wat is jouw ervaring met gehecht zijn aan iets dat plotseling wegvalt? Was je verrast door je eigen reactie? Of denk je dan dat het wel ergens goed voor zal zijn? Deel je ervaring hieronder.

Reacties op dit artikel

Begeerte... hechting.....lijden..
Als je eenkeer een fiets hebt, je mist hem als je hem niet meer hebt..
Als je eens een brommer hebt, ben je bang dat hij gestolen wordt...
Als je een auto hebt, heb je meer angst dat hij zou deuk..gekrast .....stuk....
kunt je nu leven zonder ..GSM, ..Mp3,...Computer,..HDTV...GPS...electriciteit...ezv..ezv.? pijnlijk..moeilijk..
Je zit nu vast! jij ben eraan gehecht! je ben verslaafd! je bent bezorgd van je bezit..
mijn auto..mijn TV..mijn huis..mijn geld...mijn....mijn....
Hoe je meer bezit..hoe.langer hoe erger...je lijden...
laat staan de rootzooi die je op de wereld later achter laat...
Begin nu maar je gehechtigheid te verminderen..
Mischien lijd je minder...


Henriette VersteijnenRoerend mee eens (met bovengenoemde reactie) Minder hechten is minder lijden, is minder vergaren, is tijd overhouden voor wat vrijheid wezenlijk is; ruimte....... door.. los.. te laten, (van gehechtheden) zo leer je vergeven in essentie, ook jezelf, voor het feit dat je gehecht bent.
Zelfs in de liefde is er dan ruimte voor scheppende kracht. In vrijheid verbonden zijn is kostbaar, met of zonder fiets.

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

snoep_header.jpg

Onthechten met volle teugen


Leven met volle teugen. Volledig opgaan in wat je doet, je emoties de vrije loop laten, gezelligheid met vrienden en lekker ‘slapen’ bij je geliefde. Wellicht niet direct jouw eerste associaties met het woord onthechting. Dat gold ook voor Ellie Lardenoije. Totdat ze ontdekte wat onthechting eigenlijk écht inhoudt.

Nog interessanter

Laatste artikelen

Word wakker met de VU op 23 juni om 15h00!
04-06
Word wakker met de VU op 23 juni om 15h00!
Op maandag 23 juni om 15h00 vindt er op de VU in Amsterdam een bijeenkomst plaatst waarbij drie boeddhisten uit verschillende stromingen hun visie geven op de basisprincipes van het boeddhisme. Dit ter gelegenheid van de samenwerking tussen de VU en Bodhitv!
Grote vlekken, kleine vlekken, goedbedoelde vlekken
22-05
Grote vlekken, kleine vlekken, goedbedoelde vlekken
Wat doe je als rechtgeaarde boeddhist wanneer je ruzie hebt met een vriend? Chihiro Geuzebroek (24) keek toe bij een ruzie tussen twee boeddhistische vrienden. 'voor de lol betrekken ze de boeddhistische beoefening van de ander in het conflict. "Wat jij dus doet is echt zó erg niet boeddhistisch!". "Dat is zo erg jouw negatieve karma".
In het Zentrum zit men stil, Marleen dus ook! Deel zes
15-05
In het Zentrum zit men stil, Marleen dus ook! Deel zes
Marleen van der Leij kan niet eens stilzitten in de bioscoop. Het maakt niet uit hoe lekker de stoelen zitten of hoe leuk het gezelschap is, na tien minuten is ze al vijf keer van houding gewisseld. En juist zij gaat voor Bodhitv een meditatiecursus volgen! Volg haar belevenissen in deze tweewekelijkse column. Deel zes.
Stille kracht
08-05
Stille kracht
Welk boek maakte jou opmerkzaam op het boeddhisme? Voor Laurens van Aarle was dat The Tibetan Book of Living and Dying van Sogyal Rinpoche. 'Er stond dat de enige constanten
Een sangha stichten doe je zo
29-05
Een sangha stichten doe je zo
Wat als je jezelf wel voorzichtig boeddhist wil noemen maar je niet per sé wilt aansluiten bij een bestaande richting? Of als je inspiratie haalt uit leraren van verschillende stromingen? Dan richt je een eigen groep Dharma vrienden op, en zo doe je dat.
Op een onbewoond eiland
19-05
Op een onbewoond eiland
Anne Kleisen (28) ging een week op vipassana retraite bij Jotika Hermsen. Ver weg van de stadse drukte was zij met 24 anderen totaal op zichzelf aangewezen. Geen enkele vorm van afleiding of contact tussen de aanwezigen en met het thuisfront is toegestaan. Een verslag over enge spinnen en droge grutjes.
Powerful beyond measure
13-05
Powerful beyond measure
Verpruts jij ook vaak juist de dingen die je écht graag wilt? Grote kans dat je bang bent. En niet zonder reden, want ergens in je verleden heb je uit zelfbescherming allerlei mechanismen opgebouwd om jezelf te verdedigen. In de zijnsoriëntatie leer je om niet weg te gaan van moeilijke situaties maar er juist bij te blijven om zo vanuit je kracht te kunnen opereren.
Dungens Dharma: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan?
06-05
Dungens Dharma: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan?
In Dungens Dharma beantwoordt Mabel van den Dungen maandelijks een vraag die door Bodhitv bezoekers is uitgekozen. Deze keer: Hoe kan je iemand vergeven die jou veel pijn heeft gedaan? Stuur jouw vraag naar Bodhitv en wie weet beantwoord Mabel die de volgende keer!

Pagina 1 | .. | 109 | 110 | 111 | 112 | 113 | .. | 116