Mongolian Ping Pong

$article/block[@lang=$lang]/name

Mongolian Ping Pong
De laatste jaren komen er geregeld films uit waarin het boeddhisme een prominente rol speelt. Seven years in Tibet en Little Buddha zijn daar voorbeelden van. In deze serie 'boeddhisme en film' besteden we aandacht aan films waar het boeddhisme niet expliciet aanwezig is, maar waar het juist subtiel in het verhaal verweven is.

Mongolian Ping Pong


In deel 1 van deze serie: Mongolian Ping Pong
China, 2005
Regisseur Ning Hao

De kleine jongen Bilike ziet op een dag een vreemd, rond object in een riviertje voorbij drijven. Hij vist het eruit en vraagt zich af wat het zou kunnen zijn. Niemand kan hem een antwoord geven. Op de Mongoolse steppen waar de jongen woont, heeft niemand ooit zoiets gezien. Bilike's oma vertelt hem dat het een schat van de geesten is die aan het eind van de rivier wonen, maar dit verhaal blijkt al snel niet waar te zijn. Van Oom Film, een man die in de omgeving filmvertoningen organiseert, horen Bilike en zijn twee vriendjes Dawa en Erguotou dat het ding een ping pong bal is. Daar hebben ze nog nooit van gehoord. Als ze kort daarna op de net geïnstalleerde tv bij Bilike zien dat ping pong de nationale sport van China is en de ping pong bal dus de nationale bal, weten ze wat hen te doen staat. Ze moeten naar Bejing om de bal terug te geven aan de natie.   

Een Lama, wat is dat?
Sinds 1990 is het in Mongolië weer toegestaan om het (Tibetaans) Boeddhisme uit te oefenen. Dit was in de Mongoolse Volksrepubliek die in 1924 gesticht werd door de Sovjet Unie verboden. In het sprookjesachtige Mongolian Ping Pong is het Boeddhisme op verschillende manieren terug te zien. Het komt het duidelijkst in de film naar voren als Bilike en zijn twee vrienden het mysterie hopen op te lossen door aan de lama's te vragen wat het gekke ronde ding is. Ze worden hier niets wijzer van en hun bezoek aan de lama's roept zelfs een andere vraag op. Wat doen lama's eigenlijk? Een van de jongens weetcover mongolian ping pong te vertellen dat lama's contact met geesten hebben, maar meer weten de jongens er niet over. Ze laten dit vraagstuk vervolgens maar voor wat het is, want ze hebben het immers al druk genoeg met de ping pong bal. Het feit dat de jongens weinig van de lama's weten, zou erop kunnen duiden dat het Boeddhisme in hun leven geen rol van betekenis speelt.         

Leren delen

Toch zitten er in de film enkele thema's die in het Boeddhisme belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de thema's ‘delen' en ‘mededogen'. Deze thema's komen het duidelijkst naar voren op het moment dat Bilike en Dawa naar aanleiding van de ping pong bal erge ruzie krijgen. Bilike roept tijdens deze ruzie vastberaden dat hij Dawa nooit meer wil zien en loopt weg . De vaders van de jongens gaan zich ermee bemoeien en leren de jongens te delen en in plaats van egoïstisch te zijn juist mededogen en broederliefde voor elkaar te voelen.           

En leren loslaten
Een ander onderwerp dat belangrijk is in het Boeddhisme en een rol speelt in de film, is het loslaten. Dit wordt erg subtiel in beeld gebracht. De film doet vaak suggesties over de gevoelens van de personages, waardoor emoties nooit in alle heftigheid getoond worden. Het loslaten speelt een rol wanneer de ouders van Bilike hem en zijn zus zien vertrekken en hier, op subtiele wijze zichtbaar, moeite mee hebben. Ook tijdens de niet zo eenvoudige tocht van de jongens naar Beijing worden zowel de vaardigheid om los te laten als het doorzettingsvermogen van de jongens op de proef gesteld. Wat deze beproevingen zijn, verklap ik liever niet, want ‘Mongolian Ping Pong' is absoluut het kijken waard. 

Geschreven door Daisy Cools 

Houd boeddhisme in beeld, word hier vriend van de BOS

Ook interessant

lena-1.jpg

Vivi kijkt: Lena


Lena is een buitenbeentje, maar niet tijdens het linedancen. In de flow van het dansen kan ze haar overgewicht, eenzaamheid en onzekerheid vergeten.

Laatste artikelen

Verwante artikelen

Interview Marieke van Vugt: “Ik zou graag willen dat Rigpa de briefschrijvers bedankt.”
14-06
Interview Marieke van Vugt: “Ik zou graag willen dat Rigpa de briefschrijvers bedankt.”
Al meer dan twintig jaar zat Marieke van Vugt bij Rigpa, toen spiritueel leider Sogyal Rinpoche in de zomer van 2017 openlijk werd beschuldigd van misbruik. Marieke probeert als beoefenaar, wetenschapper en coördinator van het cursusaanbod bij Rigpa Groningen haar weg te vinden in deze complexe situatie. Wat moet er volgens haar veranderen?
TV: Becoming Who I Was
06-04
TV: Becoming Who I Was
Padma Angdu, een gewoon jongetje uit het Indiase Ladakh, is ontdekt als reïncarnatie van een legendarische hoge Tibetaanse leraar. Het betekent een grote transformatie voor Padma. Zondag 15 april om 14.55 uur op NPO 2 bij de Boeddhistische Blik.
Dalai Lama-fans aan het woord: Anwar van Naerssen
02-05
Dalai Lama-fans aan het woord: Anwar van Naerssen
Kijk je ook zo uit naar de komst van de Dalai Lama? Deze drie fans wel! In dit eerste filmpje in de reeks komt Anwar, Tibetaans boeddhist, aan het woord.
Oost, West, wat is het best?
20-01
Oost, West, wat is het best?
‘Het was niet iets dat me van buiten werd aangereikt of opgelegd, maar een herkenning en besluit van binnenuit.’ Hoe zou het zijn om letterlijk de helft van het jaar in Azië te wonen en de andere helft in Europa? Floor sprak met de Finse Anna-Kaisa die de helft van het jaar in India doorbrengt.
Boeddhistische culturen: Tibetaanse vastenretraite
31-05
Boeddhistische culturen: Tibetaanse vastenretraite
Veel westerlingen associëren het boeddhisme als eerste met mediteren. Maar wat doen boeddhisten uit andere culturen? Judith Sudhölter gaat op tournee langs verschillende niet-westerse boeddhistische groepen. In deel twee doet ze mee aan een vastenretraite in de Tibetaanse tempel in Hantum.
Bezoek Tibetaanse parlementariërs aan Nederland
15-12
Bezoek Tibetaanse parlementariërs aan Nederland
Vier leden van het Tibetaanse parlement in ballingschap brachten eind november een bezoek aan Nederland op uitnodiging van International Campaign for Tibet.
Genocide en compassie in Tibet
06-02
Genocide en compassie in Tibet
Een Tibetaanse monnik heeft zes Chinese voormalig politiek leiders aangeklaagd voor genocide. Hoe valt dat te verenigen met compassie en vergeving?
Moed houden in hermetisch gesloten land
22-08
Moed houden in hermetisch gesloten land
Lydia Stilma is directeur van de Tibet Support Group. Na een reis door Azie liet de Tibet kwestie haar niet meer los: 'Toen ik terug kwam viel alles zo in het niet bij wat ik daar had meegemaakt. Mensen lijden daar echt. Terug in Nederland schreef ik voor een krant over loszittende stoeptegels.'

Pagina 1 | 2 | 3 | .. | 7